Startpagina Bedrijfsnieuws

Consument in Carrefour kan voortaan via smartphone herkomst van vlees nagaan

Wie bij Carrefour ambachtelijk Belgisch varkensvlees koopt, kan voortaan met een scan met zijn smartphone de herkomst van dit vlees nagaan. De retailer komt zo tegemoet aan de steeds groter wordende vraag van de consument naar transparantie in de voedselketen.

Leestijd : 3 min

Om dit mogelijk te maken, bundelde Carrefour zijn krachten met Vinçotte, de grootste keuringsorganisatie in België. Samen digitaliseerden ze de hele waardeketen van alle producten van het ‘Varkensvlees van Weleer’ van de ‘Kwaliteitsketen Carrefour’ en met behulp van blockchaintechnologie wordt de kwaliteit en transparantie van de data dus verzekerd.

Vinçotte is in het dagelijkse leven overal aanwezig waar veiligheid, kwaliteit, efficiëntie en milieu een cruciale rol spelen in het welzijn van de maatschappij, en zo ook inzake voedselveiligheid en voedselcertificatie. Carrefour België doet al geruime tijd beroep op Vinçotte voor een brede waaier aan controles, inspecties en certificaties voor zijn ‘Kwaliteitsketen Carrefour’. Vandaag lanceren beide partijen een innovatief project dat de consument inzicht geeft in de gewaarborgde kwaliteit van een product.

Dankzij dynamische QR-code volledige transparantie van Farm-to-Shop

Vinçotte ontwikkelde samen met een Belgische start-up een digitale traceerbaarheidsoplossing voor Carrefour. De Farm-to-Shop oplossing maakt gebruik van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces. Deze code kan vervolgens met elke type smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product zou willen nagaan. De consument krijgt zo voor het eerst toegang tot kwaliteits- en auditdata die op vraag van Carrefour reeds gedurende 15 jaar zorgvuldig door Vinçotte worden opgeslagen en beheerd. Deze data worden bovendien ook opgeslagen in een blockchain zodat de integriteit van deze gegevens gewaarborgd wordt over een langere periode.

Makkelijk opmerking geven of probleem melden

“Dankzij deze nieuwe webapplicatie kan de consument niet alleen meteen de origine en verwerkingsstappen van zijn product nagaan, hij kan er ook zeker van zijn dat deze data steekproefgewijs geverifieerd werden en dus ook betrouwbaar zijn”, zegt Jill Soels, Product Manager voor de applicatie bij Vinçotte. Bovendien fungeert de webapp als een echt communicatiekanaal. Na het scannen van de QR-code, komt de consument op de webpagina terecht, waar hij met één druk op de knop recepten voor dit product kan terugvinden en eveneens opmerkingen of eventuele klachten over het product kan indienen. De vragen komen rechtstreeks toe bij de klantendienst van Carrefour, die zo snel mogelijk een antwoord kan verschaffen en gericht kan ingrijpen indien er zich daadwerkelijk een probleem voordoet.

“Dankzij de applicatie zullen de betrokken actoren sneller en met nog meer accuraatheid kunnen reageren op mogelijke problemen in de bevoorradingsketen, waardoor de algemene voedselveiligheid beter gewaarborgd wordt”, legt Marco Croon, CEO van Vinçotte, uit.

Primeur in België

Op dit moment is er geen enkele andere Belgische retailer die een oplossing gebruikt die traceerbaarheid en blockchain combineert, laat staan een oplossing die gerichte klantenfeedback toelaat. Carrefour en Vinçotte zijn dan ook erg trots op deze primeur. In een eerste fase wordt het systeem vanaf deze week toegepast op het ‘Varkensvlees van Weleer’ van de ‘Kwaliteitsketen Carrefour’. Andere productlijnen volgen al in het eerste kwartaal van dit jaar.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken