Colruyt biedt Inex-leveranciers langetermijncontract aan van 34,76 cent per liter melk

Colruyt zet in op langetermijncontracten.
Colruyt zet in op langetermijncontracten. - LBL

De bij Inex aangesloten melkveehouders hebben vanaf vandaag zes weken de tijd om in te tekenen voor een percentage tussen 15% en 30% van hun volume. Iedereen krijgt hetzelfde percentage toegewezen, dat zal afhangen van het aantal deelnemers. Colruyt is op zoek naar circa 30 miljoen liter, wat neer komt op een kwart van hun totale afzet. Directeur Peter Grugeon van Inex zegt dat de melkprijs met de klassieke correcties voor vet en eiwit zullen worden toegepast. De voederprijs wordt geïndexeerd.

Start in april 2020

Als voldoende melkveehouders intekenen, zullen de eerste producten vanaf april 2020 beschikbaar zijn in de voedingswinkels van Colruyt. Dat is meteen het moment waarop de afgesproken vaste melkprijs met de melkveehouders zal ingaan. Vijf jaar is voor Colruyt extreem lang. Normaliter wordt zuivel ingekocht op contracten van 6 maanden tot 1 jaar.

Colruyt merkt in een persverklaring op dat de Belgische melksector vaak onderhevig is aan fluctuerende prijzen. Hierdoor kunnen melkveehouders niet altijd noodzakelijke investeringen doen. Colruyt zegt met een transparante, stabiele melkprijs te streven naar een steviger businessmodel voor alle spelers in de Belgische keten. Colruyt was vorig jaar goed voor een marktaandeel van circa 32% in België.

De melkprijs die de melkveehouder zal ontvangen werd volgens Colruyt bepaald na een intense oefening waarbij heel concreet cijfermateriaal van verschillende melkveehouders over een langere periode werd bekeken. Bovendien werden deze individuele cijfers volgens de organisatie achteraf nog getoetst aan publiek beschikbaar cijfermateriaal. Grugeon: “Dit is volgens ons een goede prijs, en ook een prijs die wat hoger ligt dan in de afgelopen periode.”

Stefan Goethaert, Algemeen Directeur Fine Food, Private Label en Retail Services bij Colruyt, en verantwoordelijk voor het landbouwbeleid van de groep, geeft aan: “Voor ons moet de stabiele prijs ervoor zorgen dat de melkveehouders een vast inkomen hebben en dat ze kunnen investeren. Deze prijs, waarvan de berekening niet over één nacht ijs is gegaan, beantwoordt hier volgens ons aan.”

De prijs voor de melkveehouders blijft vijf jaar dezelfde terwijl de prijzen in de winkels de bestaande marktprijzen zullen volgen en dus schommelen. “Bij Colruyt Group zijn de aan- en verkoopprijzen volledig gescheiden: wat wij betalen aan onze leveranciers is losgekoppeld van wat de klant betaalt in de winkel,” zegt Goethaert.

Nieuwe productielijn voor Boni Selection

De producten zullen verkocht worden onder Boni Selection-vlag, oftewel het betere huismerk van het supermarktbedrijf. De samenwerking heeft betrekking op het merendeel van de Boni Selection-melkreferenties die worden verkocht bij de verschillende formules van Colruyt, zoals Colruyt en de biologische winkels van Bio-Planet. Het partnership zal duidelijk op de verpakking te zien zal zijn.

Als het project van start kan gaan, investeert Inex speciaal hiertoe in een nieuwe productielijn die zo efficiënt mogelijk wordt ingezet om de capaciteit aan te kunnen. Goethaert voegt toe: “We kiezen voor Inex omdat zij al lang een Belgische partner zijn, ze de positieve wil hebben om bij te dragen tot het project én dezelfde visie en doelstellingen hebben. We kijken erg uit naar een verdere constructieve samenwerking en hopen dat iedereen zal intekenen.”

Landbouwbeleid Colruyt

Dit initiatief past volgens het bedrijf in haar ambitie om zich zoveel mogelijk in België te bevoorraden en de keten verder constructief te blijven ondersteunen. Het bedrijf zegt tot een kleine groep retailers te behoren die nog de volle 100% van haar melk binnenlands inkoopt. “Wij zijn ons bewust van de uitdagingen die de sector ondervindt. Als Belgische retailer willen we zo de lokale economie en in het bijzonder de landbouw ondersteunen en stimuleren, door ervoor te zorgen dat de grote volatiliteit voor de landbouwer onder controle is.”

Goethaert besluit: “We zijn als retailer de laatste schakel in de keten voor de consument. We hebben daarom een goede voeling met wat de consument wil: als retailer willen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid opnemen om daar op een zo duurzaam mogelijke manier aan te beantwoorden.”

Colruyt

JCB

Meest recent

Meest recent