Startpagina Economie

Kippenboerderij Kipster wil 24.000 legkippen in Peer

Het Nederlandse Kipster wil een kippenboerderij bouwen in het Limburgse Peer en heeft een vergunningsaanvraag ingediend om er 24.000 legkippen te houden. Kipster is een nieuwkomer op de lokale Belgische markt en zal de eieren vanaf het voorjaar 2020 exclusief aan supermarktketen Lidl leveren.

Leestijd : 2 min

Kipster is naar eigen zeggen de "meest dier-, mens-, en milieuvriendelijke kippenboerderij ter wereld". Landbouwleven schreef eerder een uitgebreide reportage over het concept. Zo lopen de dieren er in een binnentuin met frisse lucht, daglicht, boompjes en struiken rond. Bovendien telt de boerderij met 24.000 exemplaren minder legkippen dan andere kippenbedrijven. "Dat lijkt in eerste instantie veel, maar met dat aantal zijn we in België en Nederland relatief aan de kleine kant", zegt Ruud Zanders van Kipster.

De kippenboerderij in de Bovenstestraat in de deelgemeente Wijchmaal zal door veel glaswerk transparant zijn, terwijl een zonnedak er voor ongeveer 200 huishoudens elektriciteit levert. Daarnaast zijn de eieren CO2-neutraal en wordt het geproduceerde fijn stof door speciale filters opgevangen. Bovendien worden de haantjes na hun geboorte niet vernietigd, maar groeien ze op voor consumptie. Kipster investeert zelf "enkele miljoenen" in de boerderij. De stad Peer zorgt voor de vergunning.

"Het principe van de korte keten, waarbij alle eieren naar één Belgische afnemer gaan, is een absolute meerwaarde. Op 11 juni stellen wij het project samen met de initiatiefnemers van Kipster voor aan de omwonenden en alle andere geïnteresseerden", stelt burgemeester Steven Matheï (CD&V). De eieren zullen vanaf het voorjaar 2020 exclusief bij Lidl verkrijgbaar zijn, net zoals in Nederland. De supermarktketen wil ook elk jaar 10 procent meer lokale Belgische producten verkopen.

"Lokaal geproduceerde producten met een minimale belasting voor het milieu, een correcte verloning voor de boer en een scherpe prijs voor de klant vinden we belangrijk", besluit Isabelle Colbrandt, woordvoerder Lidl.

Belga

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken