Startpagina Bedrijfsnieuws

Danish Crown opent vleesfabriek in China

Danish Crown heeft deze week haar eerste Chinese vleesfabriek geopend. Jaarlijks kan de 17.000 m2 grote fabriek met ingevroren Deense grondstoffen 14.000 ton vers en verwerkt varkensvlees produceren. De eerste vijf jaar worden alle producten van de fabriek verkocht door Alibaba, een online-warenhuis met ook een fysieke winkelketen.

Leestijd : 2 min

De fabriek bevindt zich in Pinghu, op 100 km van de miljoenenstad Shanghai. "Een hele fabriek bouwen om slechts 1 stad te bevoorraden, klinkt wellicht overdreven”, zegt Niels Knudsen, de directeur van de Chinese activiteiten van Danish Crown. “Maar alleen al in Shanghai wonen meer dan 24 miljoen mensen. In een straal van 200 kilometer rond de fabriek wonen zelfs circa 80 miljoen mensen.”

Daarmee kan de fabriek een markt bedienen zo groot als Duitsland. Als de fabriek succesvol blijkt, dan zullen bij andere grote Chinese steden zoals Beijing, Chongqing, Guangzhou en Shenzhen vergelijkbare fabrieken worden gebouwd. Het bedrijf houdt vooralsnog vast aan Deense grondstoffen. West-Europees product heeft in China een veel beter imago dan lokaal product, aldus Knudsen, op gebied van kwaliteit en voedselveiligheid.

Danish Crown wacht volgens topman Niels Knudsen een mooie toekomst in China, waar de vraag naar varkensvlees snel groeit en de productie juist sputtert.
Danish Crown wacht volgens topman Niels Knudsen een mooie toekomst in China, waar de vraag naar varkensvlees snel groeit en de productie juist sputtert. - Foto: Danish Crown

‘Premium-merk’

Danish Crown moet een sterk merk worden in China, aldus Knudsen. Dat lukt nog het best door lokaal aanwezig te zijn – te proeven wat de Chinese consument wil qua smaak, product en ook verpakking. CEO Jais Valeur zei bij de opening dat Danish Crown een ‘premium’-merk moet worden, omdat de kostenbasis in Denemarken nu eenmaal hoog ligt. “Om te concurreren met andere Europese producenten, moeten we scherp zijn.”

In China concurreert Danish Crown met leveranciers uit met name Duitsland en Nederland maar ook met het Chinese WH Group, dat eigenaar is van Smithfield Foods, de grootste Amerikaanse varkensvleesproducent. Tot nu toe zijn klanten grotendeels Chinese distributeurs en de Chinese verwerkende industrie, maar het consumptiepatroon in China verandert snel. Een groot deel van de handel is in een paar jaar tijd overgestapt van de traditionele markten naar supermarkten en niet in de laatste plaats op e-commerce. Daarom sloot Danish Crown een verbintenis met Alibaba, dat de producten online zal aanbieden maar ook via de Hema-hypermarkten.

Om het belang van plannen van Danish Crown voor de Deense economie te onderstrepen was minister Morgens Jensen bij de ceremonie aanwezig. De Deense economie leunt sterk op de export van vlees (Danish Crown), zuivel (Arla) en bier (Carlsberg). China is voor voedingsbedrijven in het Westen niet altijd een gemakkelijke plek om zaken te doen gebleken. Danone verslikte zich in het Chinese partnerbedrijf Wahaha en collega-zuivelverwerker FrieslandCampina zag de financieel directeur van een partner in een joint-venture de kas leegroven.

De vraag naar varkensvlees in China is momenteel enorm. De eigen productie van het land is ingestort door de uitbraak van Afrikaanse varkenspest.

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken