Vlaming wil goedkopere gezonde voeding

Vlamingen zouden gezonder eten als die voeding goedkoper zou worden.
Vlamingen zouden gezonder eten als die voeding goedkoper zou worden. - Foto: RitaE

Een grote meerderheid (69%) van de respondenten zegt in afgelopen jaar één of meerdere gezonde aanpassingen te hebben doorgevoerd in zijn of haar eetpatroon. Tezelfdertijd stuurt een kleine meerderheid van alle respondenten (57%) aan op goedkopere gezonde producten, zodat die gezonde keuze ook de meest evidente keuze wordt. 43% van de respondenten verwacht bovendien dat de overheid dit mee mogelijk maakt. De enquête werd afgenomen bij 500 Vlamingen, in aanloop naar de tweede verjaardag van de (nieuwe) voedingsdriehoek.

Ongezonde verleidingen

Behalve de prijs van voeding bepaalt, volgens het onderzoek van Het Vlaams Instituut Gezond Leven, ook de alomtegenwoordige aanwezigheid van ongezonde verleiding ons eetgedrag. Het aanbod in het straatbeeld, of bijvoorbeeld in trein- en tankstations is overwegend ongezond. Fastfood, snoep en suikerrijke dranken vind je letterlijk op de hoek van elke straat. Ook televisie- en internetreclame promoot meestal erg ongezonde producten. 25 tot 30% van de respondenten stelt dat minder verleiding hen zou helpen om gezondere keuzes te maken.

De Voedingsdriehoek raakt almaar meer ingeburgerd.
De Voedingsdriehoek raakt almaar meer ingeburgerd. - Foto: VIGL

Opvallend: slechts een kleine minderheid respondenten wil dat de overheid ongezonde voeding duurder maakt (15%) of ongezonde voeding verbiedt (7%). Loes Neven (Gezond Leven) “Hier zien we een opvallende tegenstelling tussen wat bewezen effectief is, en wat mensen willen. Enerzijds weten we dat ongezonde voeding duurder maken en beter reguleren werkt. Zeker als je tegelijk gezonde voeding goedkoper maakt. Anderzijds staan Vlamingen op hun vrijheid om ongezonde keuzes te maken, zelfs al blijkt die ‘vrijheid’ in de praktijk zeer relatief. We vergeten namelijk dat ook de grote voedingsbedrijven onze keuze voortdurend sturen via sluwe reclametechnieken. Winst maken is daarbij het hoofddoel, of we daar nu gezonder van worden of niet.”

Voedingsdriehoek ingeburgerd

Twee jaar na lancering van de nieuwe voedingsdriehoek (her)kent 93% van alle respondenten de driehoek. Een grote meerderheid vindt de driehoek duidelijk, betrouwbaar en mooi, al herkent niet iedereen alle iconen. Zo weet niet iedereen waarvoor de peulvruchtenicoontjes in de donkergroene zone staan. Evenwel vindt 25-30% van alle respondenten de voedingsdriehoek niet altijd bruikbaar in het dagelijkse leven. Een veel voorkomende reden is prijs. Respondenten vinden gezonde voeding te duur. Loes Neven: “Educatie over wat gezond is, bijvoorbeeld in de vorm van onze voedingsdriehoek, zal m.a.w. niet volstaan. We doen ons best om onze adviezen zo concreet mogelijk te maken, bijvoorbeeld via onze 10 praktische tips: Wat eet je best en hoe doe je dat?

Het Vlaams Instituut Gezond Leven pleit voor verdere en samenhangende maatregelen nemen in het voedingsplan, met bijvoorbeeld een prijsbeleid of een verbod op reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen. Het instituut biedt aan om zowel de federale als de Vlaamse overheid hierin (verder) te adviseren.

VMTfood.be

Meest recent

Meest recent