Startpagina Economie

Handelsmissie plaatst Conference-peer in de schijnwerper

BelOrta promoot tijdens de Belgische handelsmissie naar China de Conference-peer. Hoewel de peer al sinds 2010 in China verkrijgbaar is en de afzet snel groeit, kunnen volumes in het gigantische land volgens BelOrta nog wel omhoog. Dat moet ook wel, want ons land verloor met Rusland in 2014 een grote en snel groeiende markt voor haar peren.

Leestijd : 2 min

Prinses Astrid gaf recent in China het startschot voor wat de grootste Belgische economische zending ooit is. Meer dan 600 deelnemers zetten het beste wat de Belgische industrie te bieden heeft in de kijker bij zowel bekende als nieuwe contacten uit deze economische supermacht. Ook tuinbouwveiling BelOrta is aanwezig op de voorposten van deze missie en zal onder meer de Conference-peer volop in de schijnwerpers plaatsen. Jaarlijks produceren de BelOrta-producenten meer dan 90.000 ton peren.

Sinds 2010 is ook de Chinese consument gevallen voor de Conference-peer. Volgens BelOrta kenmerkt de peer zich door een onovertroffen smaak, uitstekende houdbaarheid en culinaire veelzijdigheid van de peer. Dat laatste uit zich in het feit dat je de peer zowel knapperig fris als sappig en superzoet kan eten. Het mag dan ook niet verbazen dat de uitvoercijfers richting China jaarlijks gestaag groeien, al blijven andere markten dichterbij nog wel veel grotere afzetplaatsen. De export bedraagt van de Conference-peer bedraagt inmiddels meer dan 10.000 ton.

Het winnen van de Chinese markt is een gunstige en noodzakelijke evolutie als gevolg van de moeilijke exportsituatie waar onze peren zich in bevinden sinds de Russische importban op Europese versproducten in 2014 van start ging.

Grootschalige promotiecampagne

BelOrta ondersteunt de exportinitiatieven naar de Chinese markt via een alomvattende promotiecampagne, gestoeld op de unieke eigenschappen van de Conference-peer. ‘We benaderen de lokale markt door aanwezigheid op verscheidene vakbeurzen alsook een omvangrijke degustatiecampagne’, aldus de organisatie in een verklaring. Die laatste wordt ondersteund door een uitgebreid aanbod aan promotiematerialen op het winkelpunt. Samen met exportpromotie-agentschap VLAM trekt de onderneming naar eigen zeggen alle registers open, bijvorobeeld door een reeks proeverijen op de winkelvloer, gespreid over de dichtstbevolkte Chinese steden.

Speciaal voor deze bestemming heeft BelOrta een mooie exportverpakking ontwikkeld. Deze opvallende rode verpakking bezorgt onze peren onmiddellijke herkenbaarheid. Bovendien zorgt het kleiner formaat van de doos voor een korte doorlooptijd en dus een absolute garantie op versheid.

Succes Conference kan gekopieerd

BelOrta biedt ruim 30 soorten fruit en meer dan 160 verschillende groenten aan. In navolging van de succesvolle introductie van onze Conference-peer op de Chinese markt groeit dan ook de vraag naar andere referenties uit het assortiment, zegt BelOrta. Momenteel zijn er ook plannen om een aantal groenten te introduceren.

Jan Cees Bron

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken