Jumbo pakt toch uit met zeer lage prijzen

Jumbo wil de markt veroveren met prijzen vergelijkbaar met discountketens, maar toch een full-service concept.
Jumbo wil de markt veroveren met prijzen vergelijkbaar met discountketens, maar toch een full-service concept. - Foto: Belga

Test-Aankoop ging shoppen bij Jumbo in Pelt, in Limburg, waar de Nederlandse keten op 6 november de eerste vestiging van ons land opende. Ze rekenden aan de kassa een representatieve winkelkar met 50 producten af, van huismerken tot internationale merken en groenten en fruit. Het mandje was goed voor een kasticket van 124 euro. Daarna trok Test-Aankoop de grens over, naar Jumbo Budel, om er exact dezelfde kar te winkelen. Daar moesten ze 145 euro betalen. Een prijsverschil van bijna 17%.

Het prijsverschil is des te opmerkelijker omdat retailspecialisten eerder concludeerden dat in Nederland supermarkten gemiddeld zo’n procent of 15 goedkoper zijn dan Belgische supermarkten. Een mogelijke verklaring is dat Jumbo publiciteit zoekt, en dat Jumbo in Pelt veel concurrentie heeft. Dat is bij de vestiging die Test-Aankoop in Nederland bezocht, in Budel, niet het geval. Daar is alleen een Albert Heijn aanwezig en deze keten wordt in Nederland niet tot de goedkoopsten gerekend.

Jumbo mikt in België op circa 100 winkels. In Nederland zet de keten ook verdere stappen door tientallen vestigingen van Hema om te bouwen tot Jumbo City - een kleinere gemakswinkel - en Hema-producten aan te gaan bieden.

Jan Cees Bron

Meest recent

Meest recent