Waarop letten bij de aankoop van een tweedehands tractor?

Het uiterlijk van een tractor zegt niet alles, maar kan een indicatie geven van de onderhuidse toestand.
Het uiterlijk van een tractor zegt niet alles, maar kan een indicatie geven van de onderhuidse toestand. - Foto: TD

We geven alvast enkele tips voor een geslaagde aankoop.

Algemene indruk

Als je de tractor die je wenst te kopen voor het eerst ziet, welke indruk geeft die? Heb je zin om terug in de auto te stappen en naar huis te rijden of word je dolenthousiast? Die eerste indruk kan veel zeggen: staat de tractor er mooi blinkend bij of presenteert hij dof en afgeleefd. De kleur van het koetswerk kan verweerd zijn door de zon, maar dit zegt niets over de staat van bijvoorbeeld de motor of transmissie. Het geeft wel aan dat de tractor veelal buiten heeft gestaan. Kunststof delen van de carrosserie kunnen hierdoor sneller broos zijn geworden en gevoeliger voor barsten. Een tractor die zijn ‘leven’ buiten doorbrengt, in weer en wind, kan sneller problemen geven inzake elektrische connectoren en het kan moeilijker worden om bouten los te krijgen.

Een verflaag die is afgesleten ter hoogte van de deurhandgrepen of langs de deurranden van de cabine, zegt ook niets over de technische toestand van het voertuig, wel dat er al behoorlijk van gebruik gemaakt is. Bots je dan op een lage urenstand, dan zou je moeten weten dat er iets niet klopt. Een geblutste carrosserieplaat zegt ook niets over de motortoestand, maar heeft een andere oorzaak. Maar welke?

Slijtage aan pedalen, bedieningsknoppen, stuurwiel, zetel(bekleding), aftakasstomp, olieventielen, hefinrichting… geeft een indicatie van de intensiteit van gebruik. We willen hiermee niet zeggen dat er bij een tweedehands voertuig geen slijtage mag zijn. Slijtage is immers een natuurlijke zaak bij het gebruik van dingen. We willen wel wijzen op de mate van slijtage die in overeenstemming moet zijn met de urenstand.

Zo’n 25 jaar na productiedatum konden wij deze tractor fotograferen: geen schrammetje of bluts te zien, nog in showroomstaat. Dit schept vertrouwen bij de verkoop ook voor wat de technische toestand betreft van het voertuig.
Zo’n 25 jaar na productiedatum konden wij deze tractor fotograferen: geen schrammetje of bluts te zien, nog in showroomstaat. Dit schept vertrouwen bij de verkoop ook voor wat de technische toestand betreft van het voertuig. - Foto: TD

De omgeving waarin de tractor staat, vertelt ook iets. Is deze verzorgd? Dan is de kans groot, dat de tractor ook goed verzorgd is. Kom je op een rommelige, vuile plek, dan is de kans groter dat het met het onderhoud van de tractor ook niet zo perfect is gegaan. Van een autohandelaar kregen we de ervaring mee dat hij aan de mensen die hij ontmoet ziet hoe hun auto er voorkomt.

Een heel voorname tip die we willen geven, is om je enthousiasme te temperen. Laat ratio (versta gezond verstand) de bovenhand hebben in plaats van emotie. Het gaat immers om vele centen die je goed wil besteden.

Staat van de banden

Net zoals het uiterlijk van de tractor iets zegt, betekent de staat van de banden ook wel iets. Veel profiel, maar ook droogtescheuren, wijzen er op dat de banden al een tijdje zijn gemonteerd én dat de tractor waarschijnlijk weinig gebruikt is. Kijk of dit klopt met de urenstand. Zijn de banden goed versleten, dan is dit een heel eerlijke staat waarin de tractor wordt aangeboden, maar weet dat een setje nieuwe banden aanzienlijk geld kost. Je hebt dan wel het voordeel dat je kan kiezen uit merk en type.

Wordt een tweedehands tractor met nieuwe banden te koop gezet, dan moet je hierin niet snel investeren. Maar ga na waarom dit zo is, is het de service van de verkoper of verbergen ze een gebrek zoals bijvoorbeeld ongelijkmatige slijtage? Durf aan de verkoper vragen om de uitlijning na te kijken.

Onderhoudshistoriek

Een heel voornaam criterium bij de aankoop van een tweedehands voertuig is de onderhoudshistoriek. Bij auto’s zijn we het gewoon om een onderhoudsboekje te hebben. Dit is bij tractoren niet altijd het geval, maar facturen spreken hier. Mechanisatiebedrijven noteren doorgaans goed welke service- en onderhoudsingrepen wanneer gebeurd zijn. Durf dit nagaan als toekomstig eigenaar.

Bij het openen van de motorkap geven lekken, aanklevend vuil, verkleurde onderdelen,… een indicatie van de toestand.
Bij het openen van de motorkap geven lekken, aanklevend vuil, verkleurde onderdelen,… een indicatie van de toestand. - Foto: TD

Tractoren die steeds correct bij een erkend agent op onderhoud zijn geweest, hebben een meerwaarde. Deze wordt immers van de fabrikant uit getraind en op de hoogte gehouden van storingen die kunnen opduiken of terugroepacties die moeten gebeuren. De zogenaamde ‘doe-het-zelvers’ kunnen met veel passie en toewijding een correcte servicebeurt geven, maar ze beschikken niet over alle apparaten en kennis waar een erkend agent over zou moeten beschikken.

Tijdig airco-onderhoud is belangrijk voor de goede werking van het systeem. De potentiële koper kan dit makkelijk testen bij een bezoek. Even de verwarming en/of airco aanzetten en zien hoe de tractor hierop reageert.

Papierwerk

Een weinig aantrekkelijk punt voor velen, is het papierwerk dat bij een tractor zit. Ga dit na, kloppen de chassisnummers vermeld op de papieren en het identificatieplaatje? Niets is zo frustrerend als niet te kunnen rijden omdat de tractor de weg niet op mag. Toch gebeurt dit vandaag nog steeds. Vooral de import van buitenlandse tractoren kan problemen geven of veel tijd vergen om de papierwinkel in orde te krijgen. Een struikelpunt bij moderne tractoren kunnen de emissienormen zijn. Deze zijn alsmaar verstrengd, maar niet in alle landen tegelijk. Je zal nu reageren “We leven toch in één Europa..”. Dat klopt, maar wetgevingen kunnen nog nationaal verschillen.

Voor sommige tractortypes zijn destijds door de invoerder (om diverse redenen) geen homologaties/gelijkvormigheidsattesten aangevraagd. Dit kan de inschrijving en de aanvraag van een Belgische nummerplaat heel moeilijk maken. We zeggen niet dat het nooit in orde komt, maar het kan lang duren. Het kan een oplossing zijn om papieren voor een ‘uniek voertuig’ aan te vragen. Weet wel dat dit de nodige tijd en centjes vergt. Er wordt hier niet over bedragen van 10 of 20 euro gesproken, maar wel bedragen die richting 1.000 en 2.000 euro gaan. Het financieel voordeel van zelf een buitenlandse tractor te importeren kan dan snel weg zijn, met een hoop frustratie, papierwerk en verspilde energie bovenop.

Belgische invoerders of fabrieksvertegenwoordigingen kunnen goed helpen bij de papieren voor een buitenlands voertuig, ze zijn hiertoe verplicht door de wetgever. Maar de wetgever verplicht hen niet om dit ‘onmiddellijk’ te doen. We hebben weet dat Belgische invoerders goed meewerken bij het inschrijven van buitenlandse tractoren, maar dat ze ‘minderwaardige waarde’s’ meekrijgen op papier. Zo kennen we een concreet geval waar een buitenlandse tractor een sleepgewicht toegekend kreeg van slechts 4.500 kg, waar de Belgische officieel geïmporteerde tractor een veelvoud hieraan mocht trekken. Heel vervelend als je daar als boer staat met een tractor die amper iets van gewicht mag dragen of trekken.

Een goede dealer houdt zelf de onderhoudshistoriek bij.
Een goede dealer houdt zelf de onderhoudshistoriek bij. - Foto: TD

Concluderend stellen we dat je best op je hoede bent bij de aankoop van een buitenlandse occasie. We zeggen zeker niet dat het steevast mis loopt, maar je bent beter duidelijk geïnformeerd op voorhand. Op het administratief vlak lijkt het ons toch dat de Belgische occasies duidelijk meer dan een streepje voor hebben.

Een gelijkvormigheidsattest of COC is een basispapier dat bij de tractor moet zitten. Sommige landbouwvoertuigen, veelal zelfrijders, beschikken over een procesverbaal van benaming of procesverbaal van goedkeuring. Sinds 1 januari 2020 is de wetgeving veranderd en wordt er meestal gebruik gemaakt van een Europees gelijkvormigheidsattest (COC). Weet dat er in het verleden - afhankelijk van de tijdsgeest en het land - verschillende ‘type’ papieren in omloop kunnen geweest zijn.

Maak een proefrit

Alvorens de tractor te starten, trek de oliepijlstok er eens uit. Hoe ziet de kleur van de aanklevende olie er uit? Hangt er water aan of niet? Draai ook eens de dop van de koelradiator los. Zit hier een propere koelvloeistof in, of zit er een soort pap in? Dan kan dit bijvoorbeeld wijzen op een kapotte motorkoppakking.

Start bij voorkeur de tractor met een koude motor, dan weet je al hoe hij zich in zo’n omstandigheden gedraagt. De ontluchting van het carter mag niet te snel warm worden of olie spuiten. Welke kleur heeft de uitlaatgasrook? Bij oudere tractoren is dit iets makkelijker na te gaan dan bij de moderne exemplaren. Overdreven witte, blauwe en zelfs zwarte rook duiden op motorslijtage en geven een idee of we het probleem bij de koeling, smering of verbranding moeten zoeken.

Kijk na hoe proper de motor, aandrijflijn en assen voor komen. Olielekken worden dikwijls verraden omdat hier makkelijker vuil/stof blijft kleven.

Welk geluid maakt de motor, oliepomp, transmissie op stationair toerental én bij belasting? Een testrit geeft ten slotte één van de laatste indrukken bij de aankoop. Ga na hoe baanvast de tractor op de weg ligt, ook bij hogere snelheden. Wordt er vlot ontkoppeld en geschakeld? Hoe goed reageert de tractor op stuur- en remcommando’s? Controleer dit bij zowel hoge als lage motortoerentallen.

Een gebruikte tractor aankopen is altijd spannend. Een goed zicht binnenin de motor, transmissie,… is haast onmogelijk voor de meeste aankopers. Gelukkig zijn er enkele uiterlijke zaken waarop men kan letten.
Een gebruikte tractor aankopen is altijd spannend. Een goed zicht binnenin de motor, transmissie,… is haast onmogelijk voor de meeste aankopers. Gelukkig zijn er enkele uiterlijke zaken waarop men kan letten. - Foto: AV

Kopen op afstand

Kopen en verkopen over het internet via tweedehands of veilingsites is tegenwoordig goed ingeburgerd. Vaak gaat dit goed, maar je kan ook bedrogen uitkomen, als koper zowel als verkoper. Wees hiervoor op je hoede en bereid je voor. Veilinginitiatieven zijn geen verkopers, maar makelaars van verkoop. Dit houdt veelal in dat we bij hen niet moeten gaan aankloppen voor garantie.

- Een gouden boerenwijsheid luidt: “koop niets wat je niet gezien hebt”. Vandaag de dag is dit wat achterhaald, zeker als online op buitenlandse veilingen aangekocht wordt. We beweren zeker niet dat dit steevast mis gaat. Sommige organisatoren werkten een mooi systeem uit waarbij wel degelijk in vertrouwen kan gehandeld worden. Ook worden er kijkdagen ingericht om het te koop aangeboden materiaal te bezoeken. Maar heb toch een gezonde achterdocht als je iets koopt dat je niet hebt gezien.

- Word je gevraagd om een voorschot te betalen, wees dan op je hoede. Dit zowel voor het goed zelf als voor de transportkosten. Veelal gaat dit om kleinere bedragen. Maar weet dat het gemakkelijk is om een grotere groep mensen op te lichten voor een klein bedrag, dan een kleine groep voor een groot bedrag.

- Pas op als gevraagd wordt naar een bankverificatie, al is het maar om één cent over te schrijven om je bankrekening te verifiëren. Let ook op als gevraagd wordt naar je identiteitsgegevens, identiteitsfraude komt immers meer en meer voor. Laat je naam niet gebruiken door een ander!

- Wees achterdochtig als gevraagd wordt om de verkoop buiten de gekende zoekertjessite af te ronden of als het gaat om geld over te maken via pakjesdiensten of instanties zoals Western Union, Moneygram…

- Klinkt het te mooi om waar te zijn, dan is het dit vaak. Kijk voor meer tips bij online-verkoop ook eens naar websites zoals www.safeonweb.be en www.temooiomwaartezijn.be.

Aankoop

Besluit je tot aankoop over te gaan, vraag dan bij de verkoper na hoe hij omgaat met de waarborg en de service na verkoop. Leg zoveel mogelijk ‘beloftes’ vast op papier, om discussie achteraf te vermijden.

Schrijf als verkoper enkel ‘voldaan’ op de factuur als je het geld daadwerkelijk in hand hebt.

Zorg ervoor dat zowel koper als verkoper over een exemplaar beschikken van de bestelbon of koopintentie. Dit vermijdt opnieuw discussie achteraf. We kennen een verhaal waarbij een aankoper van tweedehands materiaal achteraf nog extra machines op de verkoopovereenkomst had geschreven voor hetzelfde bedrag. De verkopende landbouwer had hier geen exemplaar van en dus ook geen bewijslast. Geen prettig verhaal!

Tim Decoster

Meest recent

Meest recent