Startpagina Economie

Automaten om service te blijven verlenen

In Heverlee, nabij grootstad Leuven, vinden we langsheen de Naamsesteenweg het melkveebedrijf van de gebroeders Dumortier. Sinds afgelopen najaar staan hier in een gezellige blokhut enkele automaten geïnstalleerd met hoeveproducten. Verse melk is het voornaamste product, maar ook fruit, aardappelen, eieren, brood, ... , worden aangeboden.

Leestijd : 7 min

De gebroeders Geert (52 jaar) en Stefan (49 jaar) baten een melkveebedrijf uit waar een honderdtal koeien aan de melk zijn, met bijhorend jongvee. De voornaamste teelten zijn maïs, gras en snijrogge aangevuld met enkele akkerbouwteelten in hoofdzaak meerdere graansoorten en suikerbieten.

De boerderij ligt ietwat verscholen van de steenweg, maar vlakbij de Heilig Hart school, een woonzorgcentrum en een klooster. Op een steenworp afstand van de speelplaats en vlak aan het boerderijerf staat een nieuw en verzorgd ingericht houten tuinhuisje met enkele automaten voor de verkoop van hoofdzakelijk land- en tuinbouwproducten.

Geogafisch gezien is deze boerderij misschien wel het dichtst bij de stad gelegen. Men bevindt er zich op een keerpunt: waar het drukke stadsleven overgaat in het gezellige plattelandsleven.

Beide broers zetten zich volop in voor het bedrijf waarbij Geert de taak op zich pakte om de automaten te verzorgen. Hij stond ons te woord.

Waarom en wanneer dacht je eraan om een automaat te installeren?

We werken hier op het bedrijf slechts met 2 voltijdse arbeidskrachten, namelijk mijn broer en ik. Voor ons is het heel moeilijk om een ganse dag aanwezig te zijn op het bedrijf om melk te verkopen. We staan immers zelf in voor ons landwerk. We probeerden onze klanten zoveel mogelijk ‘s morgens en ‘s avonds te laten komen als we aan het melken waren of de dieren voederden. Dan was het veel eenvoudiger om de mensen te dienen. Deze 2 momenten bleken niet voldoende te zijn voor de klanten. Er kwamen steeds nog mensen tijdens de dag melk kopen. Stilaan kwamen we op een kantelpunt: het was stoppen met melkverkoop op de hoeve of investeren in de toekomst door het plaatsen van een afhaalautomaat voor melk. Uiteindelijk is de beslissing op dit laatste gevallen omdat het ons plezier doet als mensen langskomen voor het product waarvoor we ons alle dagen inzetten. Bovendien is het ook een spreiding van onze afzet. Zo gaat niet alle melk naar de melkerij, maar ook rechtstreeks naar de consument. In augustus vorig jaar kwam de melkautomaat toe. Die heb ik dan eerst getest op zijn werking vlak naast de melktank waar ik vroeger rechtstreeks melk van tapte voor de consument. In oktober, net voor het maïshakselen, installeerde ik buiten aan de ingang van de hoeve een tuinhuis en verhuisde de melkautomaat naar daar. Dan zijn ook de andere automaten gekomen.

De automaten staan in een nieuw en gezellig, verzorgd ingericht houten tuinhuisje net voor het boerenerf.
De automaten staan in een nieuw en gezellig, verzorgd ingericht houten tuinhuisje net voor het boerenerf. - Foto: TD

Welke producten worden via de automaat verkocht?

Verse melk per liter, appelen en peren per stuk of kilo, fruitsap, verschillende soorten brood, eieren per 6, 10 of 30 stuks, siroop en gefermenteerd rode bietensap. Ook heb ik lege flessen voorzien voor klanten die geen eigen fles bijhebben voor de melk én slangetjes indien men grotere hoeveelheden wil afnemen. Dit kunnen ze dan koppelen aan de verdeler en zo bijvoorbeeld in hun eigen emmer laten lopen. Op deze manier kunnen ze een eigen slangetje gebruiken en blijft alles hygiënisch verantwoord

Hoe werkt de betaling?

De meeste automaten werken via cashbetalingen met muntgeld of biljetten. Voor de melkautomaat is er ook een prepaidkaart. De klanten kunnen deze aankopen met een bepaalde waarde, bijvoorbeeld 20 of 50 euro en hiermee dan hun toekomstige aankopen dekken. Dit helpt de klant omdat hij niet steeds muntgeld moet bij hebben of biljetten moet laten wisselen én het helpt mij om minder muntgeld te moeten beheren. Als je dit naar de bank brengt, rekenen zij daar toch stevige kosten voor door. Mijn doel is om het prepaidsysteem voor alle automaten te hebben. Maar technisch gezien, en dit ligt niet aan mij, is dit nu nog niet mogelijk. De gepaste software moet hiervoor geschreven worden en het moet nog in alle automaten toegepast kunnen worden.

Merk je dat de automaten meer bezocht worden door stadsmensen?

De vaste klanten komen allemaal uit de buurt: Leuven, Heverlee, Kessel-Lo..., het is hier allemaal heel verstedelijkt. Ik merk ook heel veel buitenlanders onder het cliënteel: Marokkanen, Afrikanen, Chinezen... Ze komen hier met de auto aangereden zowel als met de fiets als te voet. Ik heb zelfs vaste klanten die uit het Brusselse komen.

Is er het jaar rond aanbod in de automaten?

Ja, van de courante producten altijd, zoals rauwe melk, brood, eieren, fruitsap. Maar ik heb er al aan gedacht om een seizoensaanbod van fruit te proberen bijvoorbeeld specifieke perenrassen of aardbeien. Maar ik zit hier met één probleem: de toeleverancier zou het zelf moeten kunnen brengen. Want ikzelf beschik niet over voldoende tijd om naast mijn werk op de boerderij ook nog veel rond te rijden om producten voor de automaten te halen.

Zo’n 100  melkkoeien en bijhorend jongvee geven kleur en leven aan het landschap in Heverlee.
Zo’n 100 melkkoeien en bijhorend jongvee geven kleur en leven aan het landschap in Heverlee.

Heeft het weer een invloed op het productaanbod? Denk aan extreme warmte, vrieskou, inval van (overdreven) zonlicht...

Zonlicht kan niet invallen want alle automaten staan in een groot tuinhuisje. Ook vrieskou valt wel mee. Maar het heeft afgelopen winter amper gevroren en de automaten staan er maar het eerste jaar. Dus veel ervaring heb ik er nog niet mee. Ik heb een warmtepomp voorzien in het tuinhuisje om te klimatiseren en om zowel op warme als koude temperaturen te kunnen inspelen. Aan de toegangsdeur zijn plastic flappen gemonteerd om de koude mee buiten te houden. Ik denk dus wel alles onder controle te hebben.

Hoe frequent moet je de automaten bijvullen en reinigen?

Die automaten dat is een dagelijkse verzorging. Altijd als ik het melkaanbod ververs, reinig ik het toestel. Nu met de coronacrisis ga ik dagelijks eens extra poetsen, vooral de toetsenborden waar de mensen steevast contact mee hebben. Het tuinhuis probeer ik steeds proper te houden zodat het voor de klanten een aangename winkelervaring is. Wat mij opviel is dat het fruit zeer goed afzet vindt bij de scholieren. Na een speeltijd kan ik het aanbod gaan aanvullen. Appelen en peren zijn zowel per stuk als per kilo te koop en sommige groepjes studenten zie je echt tellen en rekenen wat het voordeligst is. Soms kopen ze in groep 1,5 kg aan om dan onderling te verdelen. Ook het fruitsap vindt gretig afzet bij hen.

Mis je door de automaten niet het rechtstreeks contact met de klant?

Een beetje wel, maar ik denk dat het omgekeerd nog veel erger is, dat de klanten ons nog meer missen. Wie ons echt wil zien raden we aan om ‘s voormiddags tussen 9 en 10 uur te komen en ‘s avonds tussen 21 en 22 uur. Rond deze uren melken we meestal en zijn we de koeien aan het voederen en verzorgen op het erf.

Wordt er op de hoeve zelf nog iets verkocht?

Toebehoren voor de melkautomaat zoals vulslangetjes voor grotere kruiken of emmers, flessen en doppen en prepaidkaarten. Wegens ‘plaastgebrek’ dat al is opgetreden in de automaten zelf, biedt ik deze aan via thuisverkoop.

De koeien van Geert en Stefan leveren dagverse melk in ‘Boeries Fresh Shop’.
De koeien van Geert en Stefan leveren dagverse melk in ‘Boeries Fresh Shop’.

Merk je dat er door de coronasituatie meer verkocht wordt via de automaten?

Ja. Ietsje, maar zeker niet overdreven veel. Er zijn ook minder potentiële klanten die langskomen doordat de lessen op de naastliggende school zijn opgeschort. Er zijn wel meer wandelaars. Voor de coronacrisis verkocht ik per week 5 lege flessen om melk in te doen, nu zijn dit er 15 geworden. Ik wil nu niet echt reclame maken voor de automaten die ikzelf ‘Boeries fresh shop’ noem om een overrompeling te vermijden. Bij nood zullen de mensen mij wel vinden denk ik en ik hoop het vooral van mond-tot-mondreclame te hebben.

Zijn er ook negatieve ervaringen met ‘Boeries fresh shop’?

Witloof verkocht niet via de automaat. Op een week tijd amper 1 kg. Ik denk dat dit komt omdat de klanten dit product niet écht zien omdat het in een bruine zak is verpakt. Maar ja, ik kan niet anders dan dat zo verpakken omdat witloof niet blootgesteld mag worden aan licht. Helaas ben ik met de verkoop van witloof moeten stoppen. Ander negatief aspect is dat je met automaten werkt die stuk kunnen gaan. Deze ochtend zat het betaalsysteem met muntgeld van de melkautomaat verstopt. Dat heeft mij even tijd gekost, maar het intern mechanisme ontvetten bracht de oplossing. Het is ook al gebeurd dat de studenten een doosje eieren hebben gekocht om op de speelplaats stuk te gooien. Dat vind ik wel spijtig dat er met voedsel zo wordt omgegaan. Maar eigenlijk zijn er veel meer positieve reacties gekomen op de automaten dan negatieve en dit had ik vooraf zo niet ingeschat. De medewerkers van de nabijgelegen school, de bewoners van het woonzorgcentrum en van het klooster... ze zijn allemaal positief over dit initiatief.

Het melkveebedrijf van de gebroeders Dumortier levert verse melk via  automaatverkoop.
Het melkveebedrijf van de gebroeders Dumortier levert verse melk via automaatverkoop. - Foto: TD

Is de automatenshop goed gelegen? Want je zit hier wel even van de grote toegangsweg en er is geen zichtbaarheid van aan de straatkant.

Over de locatie kan je discussiëren, maar het is per auto goed bereikbaar, al is het even uw weg zoeken over het schooldomein. Het voordeel om de shop hier te plaatsen en niet langs de straatkant, is dat ik er makkelijker controle op heb, je kan sneller ingrijpen en je kan vandalisme in het oog houden. Doordat de automaten vlak aan de toegangspoort tot het erf staan, is het voor iedereen ook veel veiliger. Want op het erf rijden we rond met grote machines om de dieren te voederen of om ruwvoeders in te kuilen. Dan is het handig als families met kinderen, niet door onze werkzaamheden moeten lopen. Ik denk eraan om in de toekomst misschien een reclamebord langs de straatkant te plaatsen.

Heb je nog toekomstplannen voor de automaten of het bedrijf?

Het tuinhuisje staat al vol en ik heb al spijt dat ik geen groter heb gezet. Ik denk nu nog aan het plaatsen van een diepvriesautomaat om ijs en misschien vlees aan te bieden op voorwaarde dat de leverancier zelf zijn producten kan brengen. Zoals eerder gezegd wil ik het prepaidbetaalsysteem nog uitbreiden en denk ik aan seizoensproducten en eventueel harde hoevekazen.

Tim Decoster

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken