Startpagina Auto

Ford Explorer Plug-in Hybrid: typisch Amerikaanse gezinswagen

Het was eerder dit jaar één van de grote verrassingen op het autosalon in Brussel: de aanwezigheid van de Ford Explorer Plug-in Hybrid. Hij troonde mooi uit boven de rest op de stand van Ford. Het gaat hier om een herlaadbaar hybride voertuig.

Leestijd : 3 min

De missie van deze Explorer Plug-in Hybrid is om de Europese tak van Ford te helpen om de gemiddelde uitstoot van 95g CO2/km, door Europa voorgesteld, te respecteren. Deze wagen haalt zelfs een uitstoot van 78 g/km. Het verkoopsvolume van deze Explorer Plug-in Hybrid ligt nog niet hoog, maar draagt toch een stevig steentje bij aan het resultaat van Ford.

All inclusive

Met een lengte van zo’n 5m en een breedte van 2m mogen we zeggen dat het hier om een flinke knaap gaat, die eerder een exotische look heeft. Men mag echter de dimensies niet verkeerd interpreteren, hij is slechts ietsje groter dan een BMW X5 of een Mercedes GLE. We vernoemen deze twee omdat dit ook SUV’s zijn die 7 zitplaatsen bieden en tevens plug-in hybrides zijn. Dit zijn de enige directe concurrenten van de Ford Direct,… tot we over de prijs praten …

De Ford Explorer wordt voorgesteld vanaf 79.000  € (incl. btw) Dit is zeker niet weinig, maar denk eraan: het gaat hier om een Amerikaans voertuig met de nodige ‘vrijgevigheid’. Versta dit als: lederen bekleding, airco volgens 3 verschillende zones, geconnecteerd multimedia systeem, digitaal dashboard, zetel 6 en 7 klappen elektrisch in, geclimatiseerde zetels vooraan met massagefunctie, open dak, elektrische achterklep, intelligente cruise control, rijstrookbegeleiding, autonoom besturingssysteem op de snelweg van niveau 2, automatische koplamen, enzomeer; en dit alles seriematig. Bij BMW of Mercedes moeten we voor een gelijkaardige uitrusting bij een vergelijkbare mechanische hybride minimum 15.000 € bijtellen. Zijn er dan concurrenten voor de Ford? Niet echt.

2,5 ton

Als we naar de mechanica kijken van de Explorer dan merken we een V6 3.0 liter benzinemotor die gekoppeld is aan een automatische versnellingsbak met 10 versnellingen én aan een elektrische motor. Dit geheel levert een vermogen van 457 pk en 825 Nm!

De Explorer heeft dus niet alleen vermogen om te accelereren, maar ook om een last van 2.500 kg te trekken. De elektrische motor wordt gevoed door 13,6 kWh batterijen. Deze laten een theoretische autonomie toe van 40 km.

De Explorer beschikt natuurlijk ook over vierwielaandrijving en meerdere besturingsmodussen. Enkelen ervan laten ons toe om op de meest moeilijke wegen van het platteland te rijden.

Seriematig is de Ford Explorer rijkelijk uitgerust: leren zetels, airco volgens 3 verschillende zone’s, geconnecteerd multimediasysteem, digitaal dashboard, intelligente Cruise Control, ...
Seriematig is de Ford Explorer rijkelijk uitgerust: leren zetels, airco volgens 3 verschillende zone’s, geconnecteerd multimediasysteem, digitaal dashboard, intelligente Cruise Control, ...

Op reis

Aan het stuur van deze ruime wagen, die plaats biedt aan 7 volwassenen (met 5 personen is er nog een koffervolume van 635 liter) hebben we toch een exotisch gevoel. Een eerste reden hiervoor is de zeer massieve presentatie van het dashboard. Een tweede reden zijn de zeer aangename, comfortabele stoelen, de Captain Chairs genaamd. De vering is ook heel attent, de wagen houdt goed de baan, zelfs als we de snelheid opdrijven. Het niveau zit hier echt op dit van Europese fabrikanten.

Exotisch noemen we ook de ronkende V6-motor. Deze bezit kracht, maar laat het gedoseerd los naar gelang we onze rechtervoet intrappen. Het vermogen komt niet steeds rechtstreeks uit de V6-motor, zo is er ook nog het batterijpakket. De wagen geeft voorrang aan elektrisch rijden, ook dit is zeer reactief. Tijdens onze test werden de batterijen negatief beïnvloed door de koude en waren ze na een dertigtal kilometer leeg.

De kou was één van de parameters die er tijdens onze testrit voor zorgde dat de V6-motor uit zijn slaap werd gehaald, al was er nog genoeg elektrische reserve. Andere parameters waren de stevige acceleraties, de verhoogde snelheid op de autosnelweg en het verwarmen van het interieur. Om al deze redenen hebben we het gemiddeld verbruik met zo’n 2l/100 km verhoogd. Vervolgens hebben we niet bijgeladen, maar onze rit verder gezet. Het ging om een typisch Belgische rit op het platteland, waarvan een 50 km tussen dorp en autosnelweg. Finaal kwam ons gemiddeld verbruik uit op 7,1 l/100 km. Dit is een zeer correct verbruik voor dit type motor en wetende dat het geen diesel is.

Wanneer we denken aan lange autosnelwegritten, dan moeten we ons toch voorbereiden op een verbruik van 10l/100 km. Maar voor de dagelijkse verplaatsingen, waarbij de wagen de kans krijgt om regelmatig op te laden, uit deze typische Amerikaanse familiewagen zich verbluffend.

In het kader van een professioneel gebruik, is er een tekortkoming, namelijk het niet kunnen profiteren van een gunstig fiscaal regime wegens de te beperkte hybridisatie. Een mens kan nu eenmaal niet alles hebben.

naar Laurent Zilli

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken