Startpagina Libramont 2020

Slechts kleine vertraging op uitlevering nieuwe tractoren

Eind vorig jaar, hoofdzakelijk tijdens de Agritechnicabeurs, werden er voor 2020 heel wat nieuwe tractormodellen aangekondigd. We zijn ondertussen ruim een half jaar verder, maar ondervinden ook de gevolgen van de coronacrisis. Daarom deden we eens een rondvraag hoe het zit met de uitlevering van de introducties.

Leestijd : 11 min

Na onze rondvraag mogen we stellen dat er globaal geen probleem is met het leveren van wat afgelopen winter geïntroduceerd is. Afhankelijk van de fabrikant en zijn toeleveranciers is de productie slechts ietwat geremd. Zo wordt ons alvast aangegeven.

Als motor voor de vernieuwing van tractormodellen botsen we vaak op de aangescherpte emissienormen, waardoor een milieuvriendelijkere motor wordt geïntroduceerd. Deze ingreep brengt in zijn kielzog nog verdere vernieuwing met zich mee: uitbreiding van het vermogen, introductie van nieuwe transmissie-opties, meer comfort, toegenomen connectiviteit en restyling.

New Holland

New Holland introduceerde zowel kleine (T4 V/N/F), middelgrote (T5) als grote (T8) tractoren. Wereldwijd hebben hun fabrieken even stil gelegen door de coronacrisis, maar de productie hernam. De uitlevering is wat vertraagd voor de T4 V/N/F- smalspoortractoren. Deze kenmerken zich door de Terraglide-voorasvering. Deze is er om zowel de bestuurder, de tractor als het werktuig te beschermen tegen schokken op de weg en in het veld. De chauffeur kan de hoogte van de vering instellen om zo de bodemvrijheid aan te passen naargelang de omstandigheden of om af te stellen op het frontwerktuig. Er zijn vier instelmogelijkheden voor de vering; geen, soepel, gemiddeld of hard, afhankelijk van het uit te voeren werk.

De T4 V/N/F wordt net als de nieuwe geïntroduceerde T5 Dynamic Command in het Italiaanse Jesi gebouwd. Deze T5 beschikt over een semi-powershift 24x24-versnellingsbak en een FPT Stage V-motor met een inhoud van 4,5l die afhankelijk van het model 110 tot 140 pk levert.

De T5 Dynamic Command beschikt over de Horizon cabine, de SideWinder armleuning, een openend glazen cabinedak en ruim zicht. De eerste modellen van deze nieuwe tractorserie gingen eerst naar Nederland en zijn ondertussen ook in België aangekomen. Deze zomer wordt ook de uitlevering van de nieuwe T8 Genesis verwacht. Deze worden in Racine-Winconsin in Noord-Amerika geproduceerd.

De T5 Dynamic Command-serie van New Holland heeft 4 nieuwe modellen.
De T5 Dynamic Command-serie van New Holland heeft 4 nieuwe modellen. - Foto: TD

De T8 Genesis wordt gekenmerkt door een nieuwe cabine met vier stijlen en de SideWinder Ultra armleuning. Hierop staat ook de 12 inch IntelliView gemonteerd. De tractor kan door beide bediend worden met inbegrip van de front- en achterhef, hydraulische verdelers, airco,...

De T8 Genesis heeft rondom meerdere camera’s staan om de bestuurder meer zichtbaarheid te bieden op de baan, in het veld en op het werktuig. Vermeldenswaardig is zeker de toegenomen intelligentie van de T8 -tractoren. Zo beschikken ze over het PLM-precisielandbouwsysteem uit eigen huis. In de praktijk vertaalt dit zich in een betere connectiviteit met het delen en analyseren van agronomische gegevens en werkprestatiedocumenten.

Onder de motorkap vinden we een 8,7l FPT- motor terug die voldoet aan de Stage V uitlaatgasnormen dankzij het EcoBlue-nabehandlingssysteem zonder uitlaatgasrecirculatie of partikelfilter.

John Deere

Bij John Deere hebben de fabrieken maar minimaal stil gelegen door de Covid-19-pandemie: van enkele dagen tot maximaal 10 dagen voor één productielocatie. De nieuwe 8R en 7R modellen worden in het Amerikaanse Waterloo gebouwd en de eerste uitlevering wordt voor oktober-november verwacht. Invoerder Cofabel verwacht eind augustus wel al zijn eerste demomodellen te ontvangen.

John Deere heeft ‘rupsennieuws’ bij de 8-serie en vernieuwing bij de 7R en 6M.
John Deere heeft ‘rupsennieuws’ bij de 8-serie en vernieuwing bij de 7R en 6M. - Foto: TD

De vernieuwing bij de 8-serie is echt opmerkelijk. Zo zijn er de 8R-modellen met de 4 klassieke landbouwbanden, de 8RX-modellen met 4 rupsloopwerken (41 of 76 cm breed) of nog de 8RT-modellen met vooraan 2 wielen en achteraan 2 rupsbanden. Alle modellen zijn voorzien van een 9l John Deere-motor die afhankelijk van het model 280 tot 410 pk levert. In de catalogus vinden we 3 mogelijke transmissies terug: 16/5 powershift, e23 powershift en de traploze AutoPowr.

De toegang tot en het design van de cabine werd herbekeken. De ActiveSeatvering van de bestuurdersstoel werd verbeterd voor meer comfort. In optie is de CommandPro joystick beschikbaar.

Ook de nieuwe 7R kreeg een nieuwe cabine mee, met gelijkaardige kenmerken als de 8R. Op de Agritechnica 2019 kondigde John Deere 5 nieuwe modellen in de 7R-serie aan met een motorvermogen van 250 tot 330 pk. Deze kracht komt uit een 6,8 of 9l motorblok. Eind juni 2020 kondigde John Deere een verdere uitbreiding van de 7R-serie aan naar boven met een nieuw topmodel, de 7R350. Deze heeft een nominaal vermogen van 350 pk. Met intelligent powermanagement gaat het maximale vermogen tot 388 pk.

Reeds aangekondigd was dat de John Deere 6M, 6MC en 6RC opgevolgd werden door de nieuwe 6M-serie die in het Duitse Mannheim wordt gemaakt. De eerste exemplaren zijn bij ons reeds uitgeleverd.

Eind juni werd een verdere vernieuwing van de 6M-tractorserie aangekondigd. Nu komt ook de traploze AutoPowr-transmissie beschikbaar, naast de al bestaande PowrQuad-, AutoQuad- en CommandQuad-versnellingsbakken.

Ook de 6M-serie kreeg een vernieuwde cabine mee met mechanische vering, meer lichtinval en minder geluid. Afhankelijk van het model komt het vermogen uit een 4,5l viercilindermotor of een 6,8l zescilindermotor.

Steyr

Bij Steyr valt enige vertraging te melden op de introductie van de nieuwigheden. Concreet gaat het hier om de Impuls CVT en Absolut CVT, die in het Oostenrijkse Sankt-Valentin worden gebouwd, en om de Expert CVT die in het Italiaanse Jesi wordt gebouwd. Dit laatste model is al sinds de jaarovergang leverbaar, maar afhankelijk van welke opties besteld zijn, trad er een vertraging op. Dit is niet noodzakelijk aan de coronacrisis te wijden, maar ze was natuurlijk niet bevorderend voor de productontwikkeling tussen de fabrikant en de toeleveranciers.

Steyr splitst zijn CVT modellen in 2020 op in de Expert CVT, Impuls CVT en Absolut CVT.
Steyr splitst zijn CVT modellen in 2020 op in de Expert CVT, Impuls CVT en Absolut CVT. - Foto: TD

De uitlevering van de Impuls CVT en Absolut CVT kennen net geen twee maanden vertraging ten opzichte van de initiële planning. De Impuls CVT’s worden sinds eind vorige maand uitgeleverd en de Absolut CVT wordt eind dit jaar verwacht.

De Absolut CVT en Impuls CVT zijn een doorontwikkeling en verbetering van de vorige CVT modellen bij Steyr. De 2 typebenamingen maken onderscheid tussen de grootte en techniek die op beide series is toegepast. De Impuls CVT is door de kortere wielstand compacter, wendbaarder en lichter ten opzichte van zijn grotere broer, de Absolut CVT.

De Impuls CVT valt op door zijn nieuwe motorkap en andere designdetails. Onderhuids is naar een Stage V motor gegaan met geïntegreerde HI-eSCR2-uitlaatgasnabehandeling.

De Impuls CVT biedt 3 modellen binnen het vermogensbereik van 190 tot 225 pk. Opgelet het gaat hier over maximaal vermogen met motorvermogensbeheer. Deze PowerPlus boost geeft zo’n 45 pk extra. De Absolut CVT zijn ook zescilindermodellen die hun vermogen ook uit een 6,7l blok halen en afhankelijk van het model 245 tot 270 pk leveren (max. vermogen met motorvermogensbeheer).

Case IH

De eerste modellen van de nieuwe Puma’s met korte wielbasis, vermogensbereik van 140-175 pk, zijn in maart al uitgeleverd. De Puma’s met lange wielbasis, vermogen van 185-240 pk worden aan het einde van het jaar uitgeleverd. Deze krijgen nu de doorontwikkelde Hi-eSCR2-technologie mee om te voldoen aan de laatste Europese emissienormen. Met dit systeem stroomt het uitlaatgas door een dieseloxidatiekatalysator, voordat er dieseluitlaatvloeistof (DEF/AdBlue) in wordt gespoten. Vervolgens treedt het selectieve katalytische reductieproces op, waarbij het door een keramisch substraat en vervolgens door een clean up-katalysator stroomt. Eén van de voordelen van de verfijningen aan dit systeem zijn de verlengde onderhoudsintervallen en dus gedaalde gebruikskosten.

De nieuwe Magnum AFS Connect, die in het Amerikaanse Rascine wordt gebouwd, kent een vertraging voor de versies met powershiftversnellingsbak. Dit stelt niet zo een groot probleem voor ons land, daar hier meer voor de traploze transmissie wordt gekozen en deze vlotter leverbaar zijn.

Deze serie bestaande uit 4 modellen in het vermogensbereik van 351 tot 435 pk kent uiterlijk enkele veranderingen, maar ook upgrades in de cabine en onder de motorkap. Om aan de Fase V-emissienorm te voldoen is het nieuwste Hi-eSCR2-systeem van motorbouwer FPT toegepast met een nieuwe katalysator die leidt tot een schonere behandeling van de uitlaatgassen.

Bij de nieuwe Magnum modellen is AFS Connect geïntegreerd, dit is Advanced Farming System precisielandbouwtechnologie. Nu gaat de fabrikant een stap verder met nieuwe hard- en software, zodat ook vanop afstand ondersteuning gegeven kan worden en gegevens bekeken.

Massey Ferguson

Bij Massey Ferguson worden de bestaande 5700 en 6700-modellen opgevolgd door de nieuwe 5700M reeks die vijf modellen bevat binnen het vermogensbereik van 95 tot 135 pk. Krachtbron is een Agco Power viercilindermotor van 4,4l. Deze voldoen aan de Stage V-emissienormen dankzij het ‘All-In-One’ systeem van Massey Ferguson dat nu ook een roetkatalysator bevat. Deze heeft maar af en toe een regeneratie nodig en vereist geen afzonderlijke diesel-inspuiting.

De tractoren worden geleverd met 12x12-versnellingsbak of met de Dyna-4 transmissie. Deze beschikt in optie over de mogelijkheid ‘remmen naar neutraal’. Hierbij wordt de aandrijving automatisch uitgeschakeld als de remmen worden ingetrapt.

Massey Ferguson gaat verder met de vernieuwing op zijn viercilindermodellen door Stage V conforme motoren te introduceren op de nieuwe 6700S-tractorreeks. Deze moet het vermogen en koppel leveren van een vergelijkbare zescilindertrekker, maar met de voordelen van een compacte, lichtgewichtviercilinder. Aan de uitlaatgasnormen wordt voldaan door het MF All-In-One nabehandelingssysteem. Deze werkt met een roetkatalysator tussen de dieseloxidatiekatalysator (DOC) en de SCR-unit. Door automatische en passieve regeneratie wordt geen extra brandstof verbruikt.

Het maximumvermogen is op alle modellen verhoogd met 5 pk, behalve op het kleinste model. Dit terwijl Engine Power Management (EPM) nog eens een boost kan leveren tot 20 pk extra bij de 4 grootste modellen en 15 pk bij het kleinste model uit de serie. Over de 5 modellen uit de serie is er dus een maximaal vermogen van 135 tot 180 pk. Met EPM wordt dit 180 tot 200 pk.

De Dyna-VT of Dyna-6 Super Eco transmissie is leverbaar voor de nieuwe 6700S-serie die volgens drie niveaus uit te rusten is: Essential, Efficiënt of Exclusive.

Landini/Mc Cormick

Argo-tractors, waartoe de merken Landini en Mc Cormick behoren, heeft 3 fabrieken in Italië: een waar cabines en voorassen gemaakt worden en 2 waar tractoren geassembleerd worden. Ze zijn allemaal gelegen tussen Milaan en Bologna en laat Italië nu net een land zijn dat zwaar getroffen is door de Covid-19-pandemie. Eind maart en begin april hebben deze fabrieken drie weken stil gelegen. De onderdelenvoorziening kon wel verder lopen, maar de assemblage niet.

Wie afgelopen winter een nieuwe tractor had besteld, heeft deze meestal tijdig uitgeleverd gekregen. Om klanten toch snel verder te helpen werd, toen de fabrieken heropstartten, de productie herbekeken. Er werd toen voorrang gegeven aan tractoren die al verkocht waren aan eindklanten, ten nadele van de voorraadtractoren die invoerders en dealers voor hun rekening namen.

Mc Cormick heeft een nieuw paradepaardje in 2020, de X7.624 VT.
Mc Cormick heeft een nieuw paradepaardje in 2020, de X7.624 VT. - Foto: TD

Als nieuwigheid voor 2020 zat er de Mc Cormick X7.6 VT Drive aan te komen. Dit is een serie van 5 modellen tussen 180 en 240 pk die nu ook voldoet aan de Stage V emissienorm dankzij SCR en DOC-technologie.

Nog nieuw bij Mc Cormick is de X8 VT Drive reeks die drie modellen bevat met vermogens van 264, 286 en 310 pk. Uiterlijk worden ze gekenmerkt door een nieuw design, onderhuids voldoen ze door de SCR nabehandelingstechniek aan de Stage V norm. Tevens wordt een elektronisch gestuurde turbo met variabele geometrie toegepast.

Fendt

Bij Fendt loopt de uitlevering van de nieuwe 900 Varioserie als zoete broodjes. Door afwezigheden en ontbreken van onderdelen is de fabriek in het Duitse Marktoberdorf 3,5 week gesloten. Daarna zijn ze terug opgestart in een tweeploegenstelsel in plaats van één shift om social distance te kunnen garanderen voor hun personeel. Een 8-tal zaterdagen en twee geannuleerde brugdagen zorgen er momenteel voor dat de achterstand stilaan volledig terug weggewerkt wordt. Ooit was het plan om 20.000 tractoren te bouwen in 2020. Dat zal dit jaar niet gerealiseerd worden. Maar we vernemen dat het er wel bijna zoveel zullen worden.

Bij Fendt wordt de nieuwe 900 Vario serie voor 2020 warm onthaald.
Bij Fendt wordt de nieuwe 900 Vario serie voor 2020 warm onthaald. - Foto: TD

De introductie van de nieuwe 900 Vario is het hoogtepunt bij Fendt dit jaar. Uiteraard voldoet ook deze serie aan de nieuwe Stage V-emissienormen. Voor het vermogen staat een 9l MAN motor in die, afhankelijk van het model, 296 tot 415 pk levert. Deze modellen kenmerken zich net als deze uit de grotere 1000 Varioserie door de gescheiden aandrijflijn naar de vooras en achteras om het vermogen beter te verdelen. De nieuwe 900 Varioreeks is nog voorzien van een nieuwe cabine, de Fendt Life Cab. Deze herbergt nu meerdere telemetrie-systemen om het gebruik van de tractor te beheren en analyseren.

Nog een vernieuwing bij Fendt is de 314 Vario, die ook aan de Stage V emissienorm voldoet. Deze kunnen we vermoedelijk in oktober verwachten. Voor het eerst treffen we bij een tractor uit de 300 Varioserie een 12 inch bedieningsterminal aan en een nieuwe multifunctionele joystick.

Claas

Het nieuws van Claas voor 2020 was de komst van tractoren met rupsen. De Xerion is zo ook met 4 rupsloopwerken leverbaar. Deze komen van toeleverancier Zuidberg en hier worden geen problemen in de uitlevering gemeld.

De Axion 930 (355 pk) en 960 (445 pk) zijn nu ook beschikbaar met rupsen achteraan. De tractoren zelf worden in het Franse Le Mans gebouwd, de Terra Trac-rupsen bij de afdeling industrietechniek van Claas in het Duitse Paderborn. Benadrukt wordt dat het hier om een andere ontwikkeling gaat bij de rupsen voor de Axion-tractoren dan deze die we kennen bij de Lexion maaidorsers. Voor de tractoren zijn de rupsen in drie breedtes leverbaar: 625 mm, 735 mm en 890 mm.

De uitlevering van de Axion Terra Trac was sowieso niet vroeger voorzien dan begin jaar 2021. De coronacrisis zorgt hier niet voor vertraging. Er zijn trouwens al een 50-tal exem plaren verdeeld richting invoerders en dealers, hoofdzakelijk voor inzet als demotrekker.

Naast het ‘rupsennieuws’ was er bij Claas voor het jaar 2020 ook ‘Ad-Blue’ nieuws. De Arion 500/600 en de Axion 800-reeks ondergaan zo een lichte aanpassing om aan de Stage V-norm te voldoen. Het geheel van de uitlaatgastechnologie zou iets compacter uitgevoerd zijn en iets minder Ad-Blue gaan verbruiken. Concreet wordt gebruik- gemaakt van een EGR-klep (uitlaatgasrecirculatie), partikelfilter en SCR-systeem.

De Arion 400 haalt een vermogen voor de reeks van 125 tot 165 pk uit een viercilinderblok. De Arion 600 heeft een zescilinderblok waar, afhankelijk van het model, 145 tot 185 pk wordt uitgehaald. De Axion 800 tot slot biedt 205 tot 285 pk, uiteraard uit een zescilindermotor.

Same-Deutz-Fahr

Bij SDF waren minder grote introducties voor 2020 gepland, maar ze zouden eind dit jaar wel wat nieuws bekendmaken. Een van de laatste introducties is de Deutz-Fahr-smalspoor die er al eerder was in Same-uitvoering.

Same-Deutz-Fahr heeft een productiesite in het Italiaanse Treviglio, geogafisch gelegen tussen Milaan en Bergamo. Door de coronacrisis werd de fabriek in Treviglio enkele weken gesloten. Deze situatie had ook gevolgen voor de fabriek in het Duitse Lauingen. Tegelijk sloten ook enkele toeleveranciers van SDF. Ondertussen gebeuren er sinds midden mei terug uitleveringen, wordt de productie ingehaald en verloopt bijna alles terug vlekkeloos.

Zetor

Dit jaar in april stond de lancering van twee nieuwe Zetor-modellen, namelijk de Zetor Forterra en Zetor Crystal, op het programma. De show, die zou plaatsvinden in Brno (Tsjechië), is gezien de crisis niet kunnen doorgaan. Deze show is nu verzet naar september. Dan hoopt Zetor zijn twee nieuwe modellen te kunnen laten zien. Afgelopen jaar heeft Zetor de vernieuwde Proxima-serie geïntroduceerd en dit jaar in april zou hetzelfde design en verbeteringen ook geïmplementeerd worden in de Forterra- en Crystal-serie. Dit gaat dus nog plaatsvinden.

De productie van Zetor heeft gedurende de afgelopen maanden niet stilgelegen, maar is altijd door blijven draaien. De internationale transport van onderdelen en tractoren heeft wel te maken gehad met vertraging en lastigere tijden. Voornamelijk het transport van onderdelen afkomstig uit Italië verliep moeilijk. Ook hier merkt men echter n dat het weer op gang komt en zo vrijwel de algehele bedrijfsvoering van Zetor weer op hetzelfde niveau komt als voordat de lockdown inging. De afgelopen periode verliep het dagvervoer binnen de Benelux moeizaam, wat in sommige gevallen heeft geleid tot vertraging in de leveringen. Het nachtvervoer binnen de Benelux heeft hier aanzienlijk minder mee te maken gehad, dat is vrijwel altijd op orde gebleven.

Valtra

Bij Valtra verloopt de uitlevering van tractoren nog steeds volgens plan. De normale besteltermijn van 5 à 6 weken geldt nog steeds. Tijdens de uitbraak van de coronacrisis heeft de fabriek in het Finse Suolathi 2 à 3 weken stilgelegen. Dit had echter niets met de coronacrisis te maken, maar met een ernstige brand bij een toeleverancier. Valtra is dan zo slim geweest om het ‘zomeronderhoud’ van de fabriek, dat normaal in augustus doorgaat, toen te laten uitvoeren.Daardoor moeten ze nu in augustus niet sluiten.

Valtra had voor dit jaar een nieuwe F-serie smalspoortractoren (75-105 pk) aangekondigd. De uitlevering hiervan zal maar in een beperkt aantal landen gebeuren, omdat het uitkijken is naar de uitvoering met Stage V conforme motor. Dit model zal vermoedelijk een andere motorkap en uiterlijk meekrijgen.

Tim Decoster

Lees ook in Libramont 2020

Meer artikelen bekijken