Limburgse horecazaken ontmoeten lokale landbouwers

Doordat mensen uit de Limburgse horeca op stap gingen richting producent van lokale producten, konden ze kennismaken met het verhaal achter de streekproducten.
Doordat mensen uit de Limburgse horeca op stap gingen richting producent van lokale producten, konden ze kennismaken met het verhaal achter de streekproducten.

Op het programma voor de horecamensen stond een bezoek aan de biologische groententuinen, serres en zelfoogsttuin van De Wroeter in Hasselt, Kaasmakerij Karditsel en geitenboerderij ’t Goerenhof in Lummen, Distillerie ’t Stookkot in Stevoort, Beenhouwerij Martenshoeve in Alken, Wijndomein Hoenshof in Borgloon en Brouwerij Jessenhofke in Hasselt.

De korte keten

Producten aankopen via de zogenaamde ‘korte keten’ betekent kiezen voor kwaliteitsvolle producten met een duidelijke herkomst aan een eerlijke prijs. De producten zijn niet alleen kraakvers, maar ook uniek en origineel. Kiezen voor korte keten is kiezen voor seizoensgebonden en duurzame producten.

Eén van de deelnemers was topchef Laurens Snykers. In restaurant Zoethout (Wellen) brengt hij een creatieve, pure én streekgebonden keuken. “In onze pure keuken staat productkwaliteit centraal. Dit vinden we terug bij de lokale producenten waarmee we de liefde voor de producten delen. De persoonlijke aanpak is een grote troef en bovendien zijn ze de perfecte gids voor de seizoenen.”

Ontmoeting met lokale producent

Pieter Tratsaert, directeur Horeca Vorming: “We willen horecamensen inspireren om hun kaart te vernieuwen en te verrijken met lokale producten. Een ontmoeting met de lokale producenten is in dat opzicht interessant. Omdat we met een kleine groep op stap zijn is er echt een persoonlijk contact. De passie van de producenten werkt aanstekelijk. De Limburgse kwekers en boeren behandelen hun producten met zorg en respect. De kwaliteit, smaak en versheid zijn navenant… Een horecazaak die bewust kiest voor zo’n kwaliteitsproducten, maakt volgens mij veel klanten blij!”

Ook voor de Limburgse land- en tuinbouwer is deze vernieuwde interesse in lokale producten vanuit de Horeca een positieve tendens. “Hoeve- en streekproducten zitten duidelijk in de lift. Hun smaak, echtheid en versheid maken dat steeds meer mensen bewust kiezen voor een product van eigen bodem. Onze Limburgse hoeve- en streekproducten zijn als het ware het smakelijke visitekaartje van onze regio. Ze geven onze streek een typische identiteit en zijn een weerspiegeling van de veelzijdigheid van onze Limburgse land- en tuinbouwsector,” aldus Inge Moors, gedeputeerde voor landbouw.

Platform

Puur Limburg CVBA biedt een sterk uitgebouwd logistiek en communicatie platform voor kwaliteitsvolle, seizoensgebonden, ambachtelijke producten van Limburgse bodem. De doelstellingen van de coöperatie zijn het ondersteunen van innovatief ondernemerschap en het ontwikkelen en versterken van intelligente distributievormen voor landbouw- en streekproducten. Vanuit Puur Limburg wordt er dit jaar extra sterk ingezet op het ondersteunen van de Limburgse horeca. Sander Dragt, coördinator Puur Limburg: “We vinden het belangrijk dat de Limburgse horecazaken ook goede culinaire ambassadeurs van de provincie kunnen zijn. Voor het komende jaar willen we een 20-tal Limburgse horecazaken intensief begeleiden als het gaat om het aanbieden van lokale producten. Het contact tussen producenten en horecaondernemers is hierbij essentieel.”

Puur Limburg CVBA start met de oprichting van Puur Limburg verkooppunten, die door hun herkenbaarheid en opname in een groter coöperatief geheel hun omzet kunnen vergroten. In eerste instantie beoogt de coöperatie over te gaan tot de oprichting van 10 Puur Limburg boerderijwinkels, 20 Puur Limburg shops en 20 Puur Limburg horecazaken/B&B’s.

Geitenkwekerij en kaasmakerij

Landbouwleven bezocht in Lummen de biologische geitenmelkerij ‘t Goerenhof van Koen Vanroye die een driehonderd geiten verzorgt van een zevental soorten. Op dit landbouwbedrijf is een mooi samenwerkingsverband ontwikkeld. Zo komen de biologische voeders voort uit het natuurbeheer dat landbouwer Pieter Coopmans doet rond de abdij van Herkenrode.

Met dit kruidenrijk gras voedt Koen een geitenstapel die ondertussen is uitgegroeid tot een driehondertal. Deze zijn verdeeld in drie compartimenten in de potstal. Opmerkelijk is de hoog geplaatste voedergang, waardoor de geit moet recht staan om te eten. Boer Koen geeft aan dat dit de natuurlijk houding van de geit nabootst.

Hij probeert op een hele gezonde en duurzame manier met zijn dieren om te springen. Zo zou hij de melkproductie per dier nog kunnen verhogen. Maar hier kiest Koen bewust niet voor. Hij drijft zijn geiten minder ver met als gevolg dat de dieren minder ziek zijn, meer weerstand vertonen, gezonder zijn en vermoedelijk een langere levensduur kennen.

De rauwe geitenmelk gaat via een pijpleiding naar de naburige kaasmakerij Karditsel waar de familie van Giedo De Snijder om de twee dagen de rauwe geitenmelk omzet in de productie van de diverse kazen. Dit moet om de twee dagen gebeuren omdat er met rauwe melk gewerkt wordt.

Op deze wijze wordt niet alleen de voedselveiligheid in de hand gehouden, maar wordt ook aan de smaak gewerkt. De rauwe en niet gepasteuriseerde melk zou bijdragen aan de smaakbeleving van de geitenkaas, net als het kruidenrijk gras waarmee de geiten gevoederd zijn.

De aanwezige mensen uit de Limburgse horeca toonden duidelijk interesse in de geitenkaas alsook in het verhaal van de geitenhouderij en de verwerking van de melk tot kaas. Een geslaagd initiatief dus!

Meest recent

Meest recent