Startpagina Vleesvee

Naast zuivel komt ook Belgisch rundvlees onder het kwaliteitsmerk Fairebel

Vanaf 1 oktober wordt naast zuivelproducten ook Belgisch rundvlees onder het kwaliteitslabel Fairebel in grootwarenhuizen verkocht. De v oorzitter van Fairebel Vlees is veehouder Dries Timmerman uit Jabbeke, die ook voorzitter is van de Producentenorganisatie Vleesvee. “Zich aansluiten bij Fairebel Vlees levert de veehouder een betere prijs en meer winst op.”

Leestijd : 5 min

Hoewel het even al weer wat beter gaat, zijn de te lage prijzen in de vleesveesector een doorn in het oog van de hardwerkende, Vlaamse vleesveehouders. Niet het minst op de lokale, gesloten en familiale landbouwbedrijven waar runderen worden geboren, opgroeien en na zekere tijd de weides en stallen verlaten.

Faircoop en Fairebel

In de melkveesector is de coöperatie Faircoop van voorzitter Erwin Schöpges en het merk Fairebel al heel sterk inburgerd. Zeker bij consumenten die de lokale producent willen steunen. “Faircoop ontstond als rechtstreeks gevolg van de melkcrisis in 2009. De coöperatie verenigt melkveehouders in Vlaanderen én Wallonië, met als doel hun melk tegen een correcte prijs op de markt kunnen brengen”, duidt Dries Timmerman.

Van elke liter melk of een ander zuivelproduct dat wordt verkocht onder de naam Fairebel gaat een deel naar de lokale producent. Het ingezamelde bedrag wordt elk jaar herverdeeld tussen de deelnemende leden, ongeacht de omvang van hun exploitatie (in de vorm van een compensatiebonus). Fairebel is ondertussen een sterk merk dat het productengamma aan zuivelproducten de voorbije jaren verder heeft uitgebreid. Nu wordt er al 13 miljoen liter melk peer jaar afgezet.

Een sterk merk, heel zeker. En, er is meer op komst. Fairebel wil vanaf het najaar hun concept verder uitbreiden naar nieuwe producten, onder andere met vlees, fruit (appelen en peren) en groenten (mogelijks aardappelen). “Omdat wij in 2019 onze Producentenorganisatie Vleesvee (POVV) verder uitgebouwd hebben als een duurzame, onafhankelijke en transparante coöperatieve is Erwin Schöpges bij ons terechtgekomen. Beide organisaties delen dezelfde normen en waarden”, zegt Dries Timmerman, die zowel voorzitter is van Fairebel Vlees als van de POVV.

Een Belgisch verhaal

Een goede keuze, zo blijkt. “Het klikt en we hebben intussen al heel wat werk verzet. Fairebel is voor alle duidelijkheid een Belgisch verhaal. Elke Belgische vleesveehouder met een familiaal gesloten vleesveebedrijf kan aansluiten. We werken ook uitstekend samen met onze Waalse vrienden van de PO En direct de mon Elevage.”

Dries Timmerman verwijst graag naar hoe het in het verleden ging. “Vroeger werd eerder geproduceerd zonder al te veel over het vermarkten na te denken. Produceren en ons product afgeven aan wie volgde in de keten zonder dat we als veehouder goed beseften wat er verder gebeurde in de keten, zowel qua dierenwelzijn als financieel. Intussen heeft ook de coronacrisis duidelijk gemaakt dat we een sterke en essentiële sector zijn en blijven. Zonder lokale boer, geen lokaal duurzaam en lekker voedsel.

“Via het concept van Fairebel zal een correcte prijs uitbetaald worden aan de Belgische vleesveehouder. Hierdoor is het onze bedoeling op lange termijn een structurele verbetering te realiseren in de rundveesector. Zo kunnen bepaalde structurele problemen aangepakt worden zoals het te lage inkomen ten opzichte van de gemaakte investeringen.”

Compensatiebonus

Om een compensatiebonus te kunnen voorzien werd door experten de rekening van een fictieve exploitatie opgemaakt. Uitgangspunt is 60 zoogkoeien= 150 dieren per arbeidskracht. Enkele cijfers: productie van 16.254 kg karkas per jaar, productiekosten 71.990 euro, directe compenserende steun voor zoogkoeien (180 euro per zoogkoe, totaal 10.800 euro), een gewenst bruto-inkomen van 40.000 euro per jaar (bijna 2.000 euro netto/maand) en een verwacht inkomen van circa 2,46 euro per kg karkasgewicht. Dan komen we uit op een prijs voor een gewenst karkasgewicht van 6,23 euro (koeien en stieren samen). Vandaag zitten we gemiddeld aan 5,20 euro (koeien 5 euro, stieren 5,40 euro). “Omgerekend is dat in het Fairebel-systeem 1 euro meer. Die euro keert integraal terug naar het Fairebel-lid”, zegt Dries Timmerman.

Veehouders die aangesloten zijn bij Fairebel en vlees laten vermarkten onder het merk Fairebel moeten wel voldoen aan een aantal voorwaarden. “Het gaat om veehouders die (onder meer) runderen kweken op een lokaal, gesloten en familiaal landbouwbedrijf. De dieren moeten er zijn geboren, opgegroeid, in de weides hebben gelopen en ter plaatse afgemest. Deze 4 periodes in het leven van de runderen speelt zich af op één en hetzelfde bedrijf. Afmestbedrijven en integratoren voldoen niet aan deze voorwaarden!”

Op het bedrijf zijn minstens 50 dieren, met minimum 10 kalvingen per jaar wat overeenkomt met 20% van het aantal dieren. Melkveerassen komen niet in aanmerking. Je kan slechts lid zijn van 1 Fairebel-afdeling, ofwel Fairebel Vlees of Fairebel Melk. “Het is een principe dat fair is voor de boer, voor het milieu, voor de vleesverwerker, voor de consument én voor de dieren. Fair, Belgisch en wat rebels. Vandaar de naam: Fai-rebel. Heel belangrijk is dat elke aangesloten vleesveehouder het coöperatief gedachtegoed in zich draagt. Afhankelijk van het aantal aandelen wordt van de veehouder wel verwacht om zelf promotie in zijn/haar lokale winkel te voeren.”

Fairebel-vleesassortiment

Bedoeling is dat de runderen voor Fairebel Vlees worden geslacht in een slachthuis aangeduid door Fairebel Vlees én zo dicht mogelijk bij de producent. In een eerste fase worden volgende vleesproducten aangeboden in het Fairebel-vleesassortiment: entrecote van dunne lende, rundsbrochette, stoofvlees, biefstuk, gemarineerd biefstuk, rumsteak hamburger, haché en rosbief gebakken. Producten zullen qua prijs-kwaliteit correct zijn.

“Deze kwaliteitsproducten worden verpakt in een duurzame ecologische verpakking die volledig voldoet aan de verwachtingen van de klimaatbewuste consument zijnde 100% recycleerbaar, van biologische oorsprong en 70% minder plastiek. Net nu in deze coronatijden ervaren we dat er een groot segment is van consumenten die behoefte heeft aan lokale, duurzame en kwalitatieve producten omdat het net voor hen belangrijk is dat het heel duidelijk is vanwaar het product komt. Net zoals bij Fairebel-melk gaan we ook heel transparant om met ons Fairebel-vleesproduct.” Doordat de zuivelproducten onder de Fairebel-vlag heel goed bekend zijn, gaan alle deuren open die nodig zijn om Fairebel-vlees tot een succes te maken. Fairebel is een Belgisch merk.

Lokale, familiale vleesveebedrijven kunnen aandelen kopen van de coöperatie Faircoop/Fairebel. Minimum 10 aandelen, maximum 50 aandelen. Elk aandeel is 100 euro waard. Men krijgt elk jaar een compensatiebonus die men elk jaar ofwel laat uitbetalen ofwel laat omzetten in extra aandelen tot een maximum van 500 aandelen.

Meer chauvinistisch worden

Een betere en eerlijkere prijs voor de veehouder, dat is een van de voornaamste redenen. “Met Fairebel Vlees gaan we nieuwe richtingen uit. Het is hoog tijd dat we meer chauvinistisch worden over de topproducten die we hebben. Ook de horeca moet daar nog veel meer op inzetten. We hebben zulke topproducten in ons land. Kwaliteit boven. En een van die topproducten is ongetwijfeld ons Belgisch wit-blauw. Zelfs wie wat minder vlees wil eten, consumeert dan beter een stukje kwalitatiever, Belgisch, Fairebel-vlees”, besluit Dries Timmerman met een knipoog.

Momenteel zijn er infovergaderingen over dit nieuwe Fairebel-concept. Wie interesse heeft om uitgenodigd te worden op een van deze bijeenkomsten, kan zich wenden tot het secretariaat van de POVV via het mailadres timmerman.dries@faircoop.be of secretariaat@povv.be.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Vleesvee

Meer artikelen bekijken