Startpagina Bedrijfsnieuws

Alpro lanceert actieplan voor gezondheid en duurzaamheid voor 40ste verjaardag

Het bedrijf Alpro heeft donderdag een nieuw actieplan gelanceerd voor gezondheid en duurzaamheid. Het actieplan 'Feeding our Future with Plants' werd voorgesteld tijdens de 40ste verjaardagviering in de productiefabriek van Alpro in Wevelgem. Tegen 2025 wil het bedrijf onder meer 100 procent recycleerbare verpakkingen voorzien, de watervoetafdruk per product verminderen met 60 procent en inzetten op de vermindering van de CO2-uitstoot, afval en waterverbruik.

Leestijd : 2 min

Voor de 40ste verjaardag van Alpro stelt het bedrijf een ambitieus actieplan voor. Het bedrijf kondigt daarbij ook een investering aan van 30 miljoen euro. Daarvan wordt een deel geïnvesteerd in de vestiging in Wevelgem en een deel in de vestiging in het Verenigd Koninkrijk. Het gaat daarbij om investeringen in nieuwe productielijnen en in een nieuw soort verpakking. Zo worden de cups voor het plantaardig alternatief voor yoghurt van Alpro vervangen door volledig recycleerbare papieren cups.

Het is de bedoeling dat het bedrijf verpakkingen zal gebruiken die 100 procent recycleerbaar zijn. Momenteel zijn de verpakkingen voor 76 procent recycleerbaar. Ook zal het bedrijf inzetten op het verminderen van de CO2-uitstoot. Daarnaast wordt ook gestreefd naar 'zero water' en 'zero afval'. Alpro wil de watervoetafdruk per product met 60 procent verminderen. Zo wordt de grootste waterzuiveringsinstallatie van Vlaanderen in het voorjaar van 2021 geïnstalleerd in de Alpro-fabriek in Wevelgem.

Verder wordt ook de manier waarop de producten worden vergaard verder verbeterd. Het bedrijf zal actieplannen opstellen om te focussen op regeneratieve landbouw met aandacht voor biodiversiteit en watergebruik. Alpro wil ook verder plantaardige ingrediënten toevoegen aan het gamma. Ook zal het bedrijf op de verpakking gemakkelijke etiketten aanbrengen waarop duidelijk een nutriscore op staat vermeld. "Door de coronacrisis zijn wij als bedrijf verder gegroeid.

Consumenten schenken meer aandacht aan gezonde en plantaardige voeding die ook goed is voor de planeet en dat is een boost voor ons bedrijf. Wij zien de toekomst positief", zegt woordvoerder Ann De Jaeger. Alpro begon in 1980 als pionier pionier op het vlak van gezonder eten en duurzaam leven. "Miljoenen mensen zijn zich steeds meer bewust van de persoonlijke en ecologische voordelen van plantaardige voeding. Het is de missie van ons merk om meer flexitarische voedingspatronen te promoten. We willen steeds meer keuze, variatie en smaak brengen.

Innovatie is dus de kern van wat we doen bij Alpro", zegt General Manager Sue Garfitt. Het bedrijf, dat sinds 2017 deel is van Danone, heeft ook vestigingen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Belga

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken