Startpagina Bedrijfsnieuws

Ford Ranger Wildtrak: krachtiger dan ooit tevoren

De Ford Ranger kreeg een nieuwe motor mee, een 2 liter EcoBlue bi-turbo uitvoering, die de vorige 3,2 liter TDCI vervangt. Deze wijziging zorgt voor een serieuze boost bij de meest verkochte pick-up in Europa.

Leestijd : 3 min

Vorig jaar onderging de Ford Ranger al een ‘face-lift’ die voor een licht gewijzigd uiterlijk zorgde, vanaf nu komt er een nieuwe motorisatie. De 2,2l DuraTorq en de 3,2l TDCI worden beide vervangen door de nieuwe 2l EcoBlue, die beschikbaar is in 3 vermogensuitvoeringen (130, 170 en 213 pk).

De eerste 2 uitvoeringen maken gebruik van een turbo met variabele geometrie, de derde uitvoering (213 pk) is voorzien van 2 turbo’s en ontwikkelt een koppel van 500 Nm. Deze laatste uitvoering hebben wij kunnen testen, zowel op de weg als in het onverharde terrein. Deze motor kan aan een automatische transmissie met 10 versnellingen gekoppeld worden en zagen we eerder terug bij de Mustang of de F-150. Een andere optie is een manuele versnellingsbak met 6 versnellingen. De 213 pk uitvoering heeft een motorblok dat 13 pk sterker is en 30 Nm meer koppel levert ten opzichte van de vorige versie. Vergeet ook niet dat het verbruik 9% lager ligt, waardoor deze 2l motor voor een modernisering zorgt bij de Ranger, die veel efficiënter werd hierdoor.

Vanaf het starten van de motor is de Ranger veel stiller. Toch is er een krachtige aandrijving, maar blijft de pick-up discreet draaien. De automatische versnellingsbak schakelt zachtjes en is zeer reactief. Dit zorgt voor een serene sfeer aan boord, waardoor de Ford Ranger zich als een waardige SUV uit. Ondanks dat deze pick-up met bladveren achteraan is uitgerust, is er een verrassend comfort merkbaar en met een nuttige lading van 1 ton komen ook de ‘lichte vracht’ kwaliteiten tot uiting.

Gaat overal door

Om ons een idee te geven van wat de nieuwe Ford Ranger bi-turbo biedt op het terrein, voorzag Ford ons van de mogelijkheid om hem op een piste in Lommel te testen in zeer aparte omstandigheden. In een zeer heuvelachtig en bosrijk terrein konden we plaats nemen achter het stuur van deze pick-up, waar nog een aanhangwagen aan gekoppeld was. Deze was beladen met een last van 2.500 kg. De Ranger mag in totaal 3.500 kg trekken en gaf tijdens onze test geen krimp, zelfs niet in moeilijke omstandigheden. Hij deed zijn werk met een verbluffend gemak.

De vierwielaandrijving kan zeer gemakkelijk ingeschakeld worden en als het nodig is zijn er ook veldversnellingen om zich een weg te banen uit moeilijke omstandigheden. Zelfs tijdens een stevige afdaling hadden we niet het gevoel dat we door de beladen aanhangwagen werden voortgeduwd. De Ranger is ontwikkeld om lasten te trekken, toch geeft hij een ander beeld dan de klassieke Spartaanse pick-up. Ford gaf ons ook de mogelijkheid om de Ranger met aanhangwagen te testen op uitgestrekte zandvlaktes. Als je het gaspedaal goed weet te beheersen, voldoet de Ranger ook aan deze opdracht en toont hij nog eens zijn polyvalentie.

Rijkelijk uitgerust

Tijdens de laatste vernieuwing, de derde sinds zijn lancering, werd de Ranger ook herbekeken ten opzichte van zijn uitrusting. Voor het eerst beschikt hij over een infotainment systeem met spraakbesturing Sync 3 (met een scherm van 8”) en een ingebouwde modem ‘FordPass Connect’. Deze transformeert de wagen in een mobiel Wifi-toegangspunt, waar tot 10 telefoons op aangesloten kunnen worden.

Ford heeft ook aan de passieve veiligheid gewerkt met een systeem dat botsingen moet tegengaan en voetgangers herkent. Hiernaast is er een intelligente snelheidsbegrenzer die verkeersborden herkent. De Wildtrak-uitvoering waarmee we onze test deden beschikte ook over een sleutelloos startsysteem en een parkeerassistent. Dit laatste is zeer handig, zeker als je weet dat het over een voertuig met een lengte van 5,35m gaat.

naar Stéphane Lémeret

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken