Startpagina Mechanisatie

Nieuwe MLT NewAg XL-verreikers bij Manitou

Manitou introduceert 2 nieuwe verreikers: de MLT 841 en MLT 1041. Beide komen uit de NewAG XL-serie, die gekenmerkt wordt door een ruimere cabine en door een andere kleurstelling.

Leestijd : 4 min

Stephen Baetens, sales and product manager bij Manitou Benelux, presenteerde ons de nieuwe verreikermodellen. Voor er gestart werd met de ontwikkeling van de nieuwe verreikers keek de fabrikant naar het inzetgebied van deze machines. Zo kwamen ze tot de conclusie dat de landbouwbedrijven intensiever uitgebaat worden en vaak verspreid zijn over meerdere locaties. Dit maakt dat een nieuw verreikermodel ook goed moet kunnen presteren op het vlak van transport, comfort, snelheid en hefhoogte.

MLT NewAg XL

Ze zien echter ook dat het verdienmodel in de landbouw achterblijft, marges klein zijn en een machine dus een zo laag mogelijke gebruikerskost moet kennen. Productiviteit en comfort van de hedendaagse machines moeten omhoog om een betere kostenefficiëntie te betekenen voor zijn eigenaar.

Met dit in het achterhoofd werd de NewAg XL ontwikkeld, het grotere broertje van de bestaande NewAg-serie. Deze werd in 2016 geïntroduceerd en gekenmerkt door een makkelijker toegankelijke cabine en meer overzicht.

Yanmar-motor

Eerste nieuwigheid bij de NewAg XL-verreikers is de Yanmar viercilinder 4,6 l motor die voldoet aan de Stage V-emissienormen. Deze biedt een groter koppel (602 Nm bij 1.500 tpm) en een vermogen van 141 pk. Er is voor een nieuwe motor gekozen omwille van de vraag naar meer vermogen, en meer kracht betekent ook meer comfort tijdens het werk. Zo zijn de nieuwe verreikers beter om lasten bergop te trekken (hoger trekvermogen) en zijn ze reactiever.

Om aan de Stage V-uitlaatgasnormen te voldoen is er een dieseloxidatiecatalysator toegepast, een dieselpartikelfilter en SCR-systeem (met dus toevoeging van AdBlue). Ook een zelfreinigende voorfilter voor de luchtinlaat naar de motor is leverbaar. Grotere vuilpartikels worden hierdoor al weggehaald.

In optie is er een Ecostop-functie leverbaar. Deze schakelt na 1 tot 30 minuten (instelbaar) de motor uit als de bestuurder zijn cabine heeft verlaten. Dit moet volgens Manitou voor een forse kostenbesparing zorgen en betaalt zichzelf zeer snel terug.

M-shift

Aan de motor zit de M-shift versnellingsbak gekoppeld met koppelomvormer (powershift), 5 versnellingen vooruit en 3 achteruit. Naar wens worden de versnellingen automatisch geschakeld of manueel door de bestuurder door op de joystick een versnelling op of af te schakelen.

Een inching-functie is mogelijk om een lage snelheid te combineren met snelle hydraulische handelingen. Deze functie wordt bediend via het rempedaal. Een Torque Lock-functie zorgt dan weer voor een vaste verbinding tussen motor en versnellingsbak door het vast zetten van de koppel-omvormer. Dit zorgt voor een hogere trekkracht. Slip, motoropwarming en brandstofverbruik worden hierdoor gereduceerd.

De wielassen komen van Dana Spicer en zijn ontwikkeld voor heavy duty inzet in de landbouw. Remmen zijn geïntegreerd in de voor- en achteras, net als een slipdifferentieel. Dankzij een hydraulische cilinder op de vooras is het mogelijk om de machine 7° naar links of rechts te doen hellen. Dit is handig om de machine horizontaal bij te stellen. Voor wie wil, is er een CE tractorhomologatie beschikbaar waardoor we met de verreiker een geremde sleep van 20 ton kunnen trekken.

Een nieuw  afwerkingsniveau ‘Platinum’ is beschikbaar voor de verreikers van Manitou.
Een nieuw afwerkingsniveau ‘Platinum’ is beschikbaar voor de verreikers van Manitou. - Foto: TD

Intelligente hydraulica

De nieuwe verreikers beschikken optioneel over intelligente hydraulica zodat bepaalde handelingen kunnen voorgeprogrammeerd worden zoals quicklift, bucket shaker en return to load. Respectievelijk functies om heel snel iets te laden, de bak te laten uitschudden of om het uitrustingsstuk snel terug in positie te krijgen. Dit zijn allemaal functies die moeten zorgen voor meer comfort en productiviteit.

Regeneratieve hydraulica is tevens toegepast. Zo kan bijvoorbeeld de olie van de hefcilinder van de hefarm gerecupereerd worden in de cilinder, in plaats van alle olie terug te sturen naar de basis. Ook dit moet zorgen voor een hogere productiviteit en een lager brandstofverbruik.

Meer comfort wordt verkregen door de vering van de laadarm te activeren. Door de schokken te dempen, is het aangenamer werken voor de bestuurder en het verlengt de levensduur van de machine.

Vooraan de laadarm kan een HighView camera gemonteerd worden. Deze laat toe om bijvoorbeeld van bovenaf in kipwagens te kijken. De bestuurder ziet het beeld hiervan op zijn Visio-scherm in de cabine. Dit vergemakkelijkt het laden enorm.

Platinum afwerking

Er is ook een nieuw uitrustingsniveau, Platinum genaamd, die bovenop de Elite uitvoering komt. Extra toevoegingen zijn hierbij een luchtgeveerde stoel in de cabine, led werklampen op de hefarm, led werkverlichting, HighView camera, comfort stuursysteem CSS, ecostop en een automatisch smeersysteem.

De cabine heeft niet alleen een verlichte instap, ze is opmerkelijk stil (slechts 69 dB) en is bovenal ruimer geworden, zo’n 20 cm langer en 4 cm breder. Hierdoor kan er een luchtgeveerde Grammer-stoel met grotere kussens gebruikt worden. Voor het eerst wordt deze stoel in een verreiker toegepast. De armleuning zit aan de stoel vast voor een beter comfort doordat ze de bewegingen van de stoel volgt en is in hoogte en diepte instelbaar.

Connected solutions

De eigenaar van de nieuwe MLT NewAg XL verreiker kan zijn machine in real time vanop afstand volgen via een mobiele applicatie. Zo weet hij waar zijn machine is, wat het brandstofverbruik is en of er foutmeldingen zijn. Wanneer en waar zijn machine mag werken valt zelfs in te stellen. In geval van diefstal of ander risico kan de eigenaar op de hoogte gesteld worden. Tevens kan hiermee ingespeeld worden op onderhoud en onderdelenvoorziening. Bij een goede opvolging worden zelfs de machineprestaties verbeterd. Dit zijn allemaal initiatieven die de totale gebruikskosten verlagen.

In dit kader zijn zo meerdere smeerpunten achteraan de machine verzameld. Wie wil, kan beschikken over een automatisch smeersysteem dat tot 3 verschillende vooraf geprogrammeerde circuits kan bedienen.

Tim Decoster

Lees ook in Mechanisatie

Meer artikelen bekijken