Startpagina Actueel

Corona doet Belg massaal kiezen voor korte keten

De Belg herondekt sinds de uitbraak van de corona-pandemie massaal de korte keten en koopt meer voeding bij de lokale landbouwbedrijven. Dat stelt het Steunpunt Korte Keten. Het volume van vers vlees door verkoop via de korte keten steeg met maar liefst 55%.

Leestijd : 2 min

Uit onderzoek blijkt dat 40% meer gezinnen rechtstreeks bij de boer koopt. “De Belg koopt ook graag zijn vers vlees bij de boer. Het volume steeg met 55% tot 1.600 ton”, zegt Caroline Audoor van Steunpunt Korte Keten (Ferm).

Duurzaam alternatief en grotere betrokkenheid bij producent

De bewuste keuze van steeds meer consumenten voor aankoop via korte keten, weerspiegelt de groeiende interesse voor een duurzaam alternatief én de wens om meer betrokken te zijn bij de producent. Marktonderzoek toont aan dat bijna 1 op 2 (47%) Vlaamse consumenten ‘oorsprong’ belangrijk vinden bij de aankoopbeslissing en dat ze de lokale economie willen steunen.

Tijdens de eerste helft van 2020 kochten 44% meer gezinnen rechtstreeks bij een lokaal landbouwbedrijf dan in 2019. Voor vlees dat van de hoeve komt, steeg het verkochte volume met 55% tot 1.600 ton. Vooral een jongere bevolkingsgroep kiest nu voor lokaal.

Vlaanderen telt vandaag 154 hoeveslagers

Momenteel telt Vlaanderen 154 hoeveslagers. Heel wat jonge landbouwers willen zelf waarde kunnen toevoegen aan hun product en volgen daarom een opleiding tot beenhouwer. Of ze commercialiseren hun vlees in een samenwerking met ambachtelijke slagers. Deze trend kan enkel het aanbod ten goede komen en de lokale economie stimuleren.

“De populariteit van de korte keten toont aan dat de consument de lokale economie echt wil steunen”, zeg Bart Thoelen van Steunpunt Korte Keten. “De pandemie droeg daar zeker toe bij. Door rechtstreeks bij de boer te kopen, krijgt de consument terug meer voeling met de herkomst van zijn voedsel. En meer oog voor de vertrouwde kwaliteit van ons ontzettend rijk assortiment van lokale voedingsproducten.”

De korte keten in cijfers

De korte keten is een klein, maar sterk groeiend kanaal voor voedingsaankopen. Ongeveer 2% van de Belgische gezinnen koopt minstens één keer per jaar vers vlees op de hoeve.

Tijdens de eerste lockdown nam dit aandeel fors toe: 44% meer gezinnen (van 0,93% in Q2 2019 versus 1,34% in Q2 2020). In absoluut volume gaat het over 1.679 ton vers vlees dat in de periode juli’19 – juni’20 rechtstreeks via de hoeve verkocht werd (en nog 116 ton via boerenmarkten).

“Voor de andere korte keten kanalen zijn de cijfers te klein om betrouwbare uitspraken te kunnen doen. 50-plussers vinden het vaakst hun weg naar de korte keten maar dit jaar won het kanaal ook bij de andere leeftijdsgroepen”, besluit Caroline Audoor van Steunpunt Korte Keten.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken