Startpagina Edito

Edito: Scheiden doet lijden

Met de jaarwissel werd ook de brexit een feit. Zo’n 4,5 jaar na het referendum en oneindig veel onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie (EU) later, kwam er dan toch een deal – een handelsakkoord – uit de bus. Een ‘deal’ was beter dan ‘no deal’, maar toch...

Leestijd : 2 min

Op kerstavond bereikten het VK en de EU eindelijk een akkoord over hun lang aangekondigde echtscheiding. Tot eind 2020 bleef het VK de EU-regels volgen. Sinds Nieuwjaar stippelt het eiland zijn eigen beleid – dus ook een eigen landbouwbeleid – uit. Het zal daarin onder meer afwijken van het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB). Het VK maakt nu ook geen deel meer uit van de interne Europese markt en de douane-unie. Dit heeft weliswaar gevolgen. In 2019 importeerde het VK ongeveer 75% van zijn agrovoedingsproducten uit de EU, vooral groenten en fruit, zuivel- en vleesproducten en bereide gerechten. 6% van die invoer kwam uit ons land. Het VK is/was zelfs de vierde handelspartner van Vlaanderen inzake agrovoeding. Ook heel wat sierteeltproducten vonden de voorbije decennia vlotjes hun weg naar de andere kant van het Kanaal.

Het bereikte vrijhandelsakkoord is volgens Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen een ‘eerlijke, rechtvaardige en evenwichtige’ overeenkomst die de Europese belangen zal beschermen. Door dit handelsakkoord zullen er namelijk geen invoertarieven gelden wanneer landbouw-, voedings-, sierteelt- of andere producten het Kanaal oversteken. Hiermee wordt een grote extra kost vermeden. Zowel de landbouworganisaties als de voedingsfederaties zijn dan ook opgelucht dat het uiteindelijk geen no deal scenario is geworden.

In de praktijk zijn de eerste effecten van de brexit al voelbaar in de handel in agrovoedingsproducten. Die verloopt minder vlot en heeft een belangrijk prijskaartje. Exporterende bedrijven krijgen immers te maken met veel meer administratie – onder meer voor de douane en het Voedselagentschap –, vertragingen en sanitaire eisen. Al die tijdrovende extra’s verhogen het totale kostenplaatje per transport. Wie neemt immers welke kosten op zich? Dit zal nieuwe evenwichten met bestaande en nieuwe klanten vergen. Vlaanderen zegt klaar te staan met een pakket maatregelen en rekent bovendien bijkomend op Europa om de meest getroffen sectoren en regio’s te ondersteunen. Maar sowieso … scheiden doet lijden! Hopelijk zorgt de brexit op termijn ook voor nieuwe kansen…

Anne Vandenbosch

Lees ook in Edito

Edito: Vegetarische woordarmoede is tekenend

Edito Een collega-journalist gebruikte voor zijn edito steevast de mooie omschrijving ‘de hamvraag’. Het betekent letterlijk ‘de beslissende vraag’. Die hamvraag moeten producenten van vegetarische voeding zich toch stilaan stellen bij het bedenken van een aantrekkelijke naam voor hun vlees-lookalikes, niet?
Meer artikelen bekijken