Startpagina Actueel

VTM krijgt boete voor beïnvloeding van verhaallijn in soap Familie door sponsor GAIA

De VRM heeft DPM Media, het moederbedrijf van VTM, een boete van 25.000 euro opgelegd. “Er is sprake van duidelijke en verregaande beïnvloeding door de programmasponsor van de inhoud van het gesponsorde programma, waardoor de verantwoordelijkheid en de redactionele onafhankelijkheid van DPG Media wezenlijk werden aangetast.” De boete wordt dus niet opgelegd voor de verhaallijn zélf of de inhoud van de boodschap.

Leestijd : 2 min

Na een veganistische verhaallijn in de populaire VTM-soap Familie ontstond een heisa. Onder meer Boerenbond vond het in een eerste reactie “jammer dat alle dierlijke producten worden aangevallen met het argument dierenleed en er voor puur veganisme werd gepleit”. Later werd die visie wat bijgesteld. “Boerenbond heeft geen probleem met een broodje vegan als maatschappelijk thema”, liet Boerenbond-woordvoerder Vanessa Saenen optekenen.

Boerenbond omarmt zowel dierlijke als plantaardige producten

“We omarmen zowel dierlijke als plantaardige producten wanneer die hun oorsprong vinden in de landbouw. Als federatie van landbouwers vinden we het natuurlijk opmerkelijk wanneer een belangengroep als GAIA, tegen betaling, een gekleurde boodschap geeft over dierenwelzijn en een bepaalde levensstijl promoot als zijnde beter of gezonder.”

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) controleerde de uitzendingen van Familie (VTM) tijdens de week van 14 tot 18 september 2020. Deze afleveringen worden met een sponsorboodschap door GAIA gesponsord.

“Bij het analyseren van de inhoud van de betrokken afleveringen stelt de VRM vast dat één van de verhaallijnen verbonden is met de boodschappen rond dierenwelzijn en dierenrechten vanwege GAIA. Uit het onderzoek en de beelden blijkt dat er sprake is van een tijdelijke maar structurele sponsorovereenkomst voor het programma ‘Familie’ met GAIA gedurende de betroffen week”, stelt de VRM in de beslissing.

Redactionele keuze bewust gemaakt in het licht van sponsorovereenkomst

Het bestaan van die sponsorovereenkomst wordt niet betwist door DPG Media. Uit het onderzoek blijkt dat de verhaallijn wel degelijk op vraag van de sponsor (in dit geval GAIA) werd uitgewerkt en niet al bestond alvorens deze besloot als sponsor op te treden.

“Op basis van het bovenstaande besluit de VRM dat de aanwezigheid van het thema van de programmasponsor binnen de verhaallijn van het programma niet te wijten was aan een toevallige samenloop van omstandigheden, maar onmiskenbaar het gevolg was van een bewust redactionele keuze die gemaakt werd in het licht van het sluiten van een belangrijke sponsorovereenkomst.”

Bij het bepalen van de sanctie heeft VRM rekening met: de ernst van de inbreuk, het gegeven dat de betrokken verhaallijn een week lang aanwezig was, dat die verhaallijn in 4 van de 5 afleveringen vaak in meerdere fragmenten aan bod kwam en dat de uitzendingen plaats vonden plaats in prime time, met een hoog weekgemiddeld kijkcijfer en marktaandeel. De VRM legt dan ook een administratieve geldboete van 25.000 euro op.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken