Startpagina Melkvee

EMB: Stop volumegroei op de zuivelmarkt en stop prijsdumping door retailermerken

Een overschot aan volumes op de markt, dalende producentenprijzen en een veel te laag producenteninkomen. Deze problemen zijn terugkerende thema's als het gaat om ontwikkelingen in de zuivelsector en kenmerken de huidige situatie. De European Milk Board (EMB) werd in 2006 opgericht om deze lastige situatie te bestrijden en ontwikkelde een marktgericht concept voor crisispreventie, het Market Responsibility Program (MRP). Dit werd ter beschikking gesteld aan de EU.

"Zuivelproducenten in Europa merken momenteel een prijsdaling, die hun boerderijen bedreigt", aldus EMB-president Kjartan Poulsen. Na een korte, ongebruikelijke periode van bijna kostendekkende prijzen, hebben groeiende volumes en een krimpende vraag geleid tot een schadelijk onevenwicht op de markt. Tijdens hun persconferentie op de Agricultural Show in Parijs benadrukte het EMB-bestuur één belangrijk aspect: de EU-commissie moet het toezichthoudende bureau de markt laten beoordelen en een volumevermindering doorvoeren door het voorbeeld van de MRP te volgen....

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken