Startpagina Economie

Zuivel behoudt sterke positie in de voedingsgewoontes van de Belg

Net als bij de totale voedingsmarkt staat ook het thuisverbruik van zuivel onder druk door enerzijds de hoge inflatie en anderzijds het stijgend buitenshuisverbruik. In 2023 resulteerde dit in een lichte daling in het aangekochte zuivelvolume (-1%). Daarnaast gingen Belgen binnen de zuivelcategorie op zoek naar budgetvriendelijkere oplossingen door bijvoorbeeld meer private label-producten te kopen.

Door de hogere gemiddelde prijzen steeg de besteding aan zuivel in 2023 wel met 14%. Binnen de zuivelcategorie presteerden kaas, room en ijs de voorbije jaren het best wat aangekochte volumes betreft, terwijl het thuisverbruik van melk, boter en verse witte kaas dalend is. De aankoopkanalen van zuivel bleven de afgelopen jaren relatief stabiel. Het volumeaandeel van hard discount (Aldi en Lidl) schommelt al een paar jaar rond 30%.

Zuivel blijft een belangrijke voedingscategorie voor de Belg. Op een...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken