Appels en peren: export en nieuwe variëteiten voor een betere prijs
Telers van hardfruit in de EU zijn momenteel met peren beter af dan met appels. Ze moeten in alle gevallen op zoek naar nieuw variëteiten, want de consument verandert razendsnel en export naar exotische oorden wordt steeds belangrijker. Dat zei marktanalist Helwig Schwartau van het Duitse studiebureau AMI.
Export
Schwartau schetst een grote demografische omslag die zich wereldwijd aftekent. Anno 2010 telde de wereld 6,9 miljard inwoners. Als de Verenigde Naties (VN) goed kunnen rekenen, zal de wereldbevolking in 2050 zijn gegroeid tot 9,2 miljard mensen. De bevolking van het Europese continent zal volgens de VN krimpen van 733 miljoen naar 691 miljoen mensen. De Afrikaanse bevolking lijkt echter te verdubbelen naar 2 miljard mensen terwijl de bevolking van Azië eveneens met 1 miljard mensen stijgt tot 5,2 miljard zielen.
De EU produceerde in het vorige seizoen 9,2 miljoen ton, maar de jaren ervoor steeds ruim 12 miljoen ton. Voor het lopende jaar wordt door het Amerikaanse landbouwministerie een productie van 10 miljoen ton verwacht. De productie daalde vooral door grote vorstschade in Polen en Duitsland, maar ook in bijvoorbeeld België en Italië werd fors minder geproduceerd. Van het productievolume wordt normaliter 1,5 miljoen ton of meer geëxporteerd naar buiten de EU.
Door de jaren heen is het volume wat afgenomen door de Rusland-boycot. Daarbij merkt Schwartau op dat de meeste groei jarenlang zichtbaar was in Noord-Afrika. De exportvolumes vanuit de EU naar Noord-Afrika dalen echter. In het seizoen 2015/2016 werd nog 385.000 ton uitgevoerd naar landen als Egypte en Algerije. Afgelopen seizoen was dit nog maar 170.000 ton. De oorzaak ligt in de gedaalde olieprijs maar ook de burgeroorlog in Libië. Groei is zichtbaar in Zuid-Amerika en Azië.
Wat betreft de Aziatische markt ziet Schwartau grote mogelijkheden. In Aziatische markten worden vooral de rassen Gala, Red Delicious en Granny Smith gevraagd. “De Aziatische consument vraagt naar kwaliteit. De meeste afzet gaat via supermarkten. In Taiwan is bijvoorbeeld 50% van de voedingsomzet in supermarkten gerealiseerd en in Singapore 80%. De uitzondering is India, waar slechts 10% van de afzet via supermarkten gaat.”
“De maat die men vraagt, 70 tot 88 mm, maakt dat de Aziatische markt niet één op één de Russische markt kan opvangen. Groter dan 88 mm wordt niet geaccepteerd.” Waar India nog een onderontwikkelde afzet kent, is het land wel een markt met grote potentie. Het land is zelfs interessanter dan het rijkere China, omdat dit land haar groeiende vraag toenemend weet op te vangen met toenemende binnenlandse productie.
Clubrassen
Peren