Startpagina Actueel

Bestedingen in biologische producten tussen 2008 en 2016 verdubbeld in België

De bestedingen in biologische producten zijn tussen 2008 en 2016 verdubbeld in België. Dat blijkt uit een nieuw rapport van het Vlaamse departement Landbouw en Visserij. Gezinnen spendeerden vorig jaar ruim 586 miljoen euro aan bioproducten, of 12 procent meer dan in 2015. Dat jaar was de groei met 18 procent zelfs nog groter.

Leestijd : 2 min

Het totale aantal biokopers steeg tot een niveau van 93 procent, het hoogste niveau ooit. De gemiddelde aankoopfrequentie steeg van 11 naar 13 keer op jaarbasis.

Het marktaandeel bioproducten in de versmarkt groeit gestaag en bedraagt nu al 3 procent. Het grootste marktaandeel hebben de biologische vleesvervangers: een op de vier gekochte vleesvervangers is biologisch. De vleeswaren bengelen achteraan met een bio-aandeel van 0,9 procent. De grootste groeiers waren de bio-eieren (marktaandeel van 14 procent) en de bio-aardappelen (5 procent).

Biologische versproducten zijn gemiddeld een derde duurder dan gangbare producten, een prijsverschil dat over de jaren heen stabiel blijft. Het grootste prijsverschil is er bij eieren: een bio-ei is dubbel zo duur als een standaard scharrelei. Het kleinste prijsverschil is er bij de vleesvervangers: hier is de biovariant maar 16 procent duurder dan het gangbare product.

Belgische gezinnen spenderen binnen het biologische segment vooral geld aan groenten, fruit en zuivel. Sinds 2005 is het kopersaantal voor fruit ruim verdubbeld. De biobroodkopers nemen de vierde plaats in. Een op de drie gezinnen koopt wel eens een biobrood.

Welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden zijn de belangrijkste groep biokopers. Samen zijn zij verantwoordelijk voor de helft van de biobestedingen, terwijl ze 39 procent van de bevolking uitmaken.

De grootste stijging qua bio-aandeel tussen 2008 en 2016 zien de onderzoekers bij de tweeverdieners zonder kinderen en bij de welgestelde gezinnen met kinderen. De alleenstaanden, zowel jong als oud, hebben het hoogste bio-aandeel, respectievelijk 5,6 en 4,3 procent.

Huishoudens met kinderen met een beperkt inkomen hebben het laagste bio-aandeel, 1 procent. Die bevolkingsgroep heeft zijn bio-aandeel wel verdubbeld sinds 2008. De introductie en uitbouw van heel wat bioproducten in hard discount ligt hiervoor aan de basis.

De hard discount blijft een bescheiden speler op de biomarkt, maar groeit wel sterk van 5,5 naar 9,4 procent. De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal met een marktaandeel van 41,5 procent, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal (speciaalzaak/natuurvoeding/superettes) met een aandeel van ongeveer 31 procent. Op de derde plaats staat de buurtsupermarkt met een marktaandeel van iets meer dan 10 procent.

Steeds meer landbouwers in Vlaanderen gaan de biologische toer op: het aantal biologische landbouwbedrijven steeg van 370 naar 430 in 2016. Het areaal van die bedrijven steeg met 30 procent, tot bijna 7.000 hectare, in grote mate toe te schrijven aan een groep omschakelende melkveehouders. Vanaf eind dit jaar verwachten de onderzoekers een verdubbeling van de productie van biomelk.

Belga

Lees ook in Actueel

Jury selecteert 24 projecten VLIF toekomstgerichte duurzame ondernemingsstrategie op een landbouwbedrijf

Actueel Van 1 november 2023 tot 31 januari 2024 konden landbouwers voor de eerste keer voor de nieuwe VLIF-subsidie ‘Opstart van of omschakeling naar een toekomstgerichte duurzame ondernemingsstrategie op een landbouwbedrijf’ een aanvraag indienen. Vierentwintig projecten werden door de jury geselecteerd, waaronder een project om geuze te brouwen met zelfgekweekte ingrediënten en een vorm van landschapsbeheer met oude schapenrassen waarbij de eigen wol wordt verkocht.
Meer artikelen bekijken