Startpagina Auto

Ford Bronco, de rebel

De Ford Bronco, die sinds kort in België wordt ingevoerd, is een 4x4 met een heerlijk retro-uiterlijk waarvan het koetswerk in enkele minuten getransformeerd kan worden. Tijd voor een kennismaking met deze legende uit het land van Uncle Sam.

Leestijd : 4 min

I n Noord-Amerika is een ‘bronco’ een ongetemd paard. Het verwijst ook naar een terreinwagen die Ford lanceerde in 1966. Deze auto werd grotendeels ontworpen door het team achter de Mustang en was oorspronkelijk bedoeld om te concurreren met de Toyota 4x4’s die massaal op de markt kwamen, maar ook met Jeeps en andere Amerikaanse voertuigen. In de loop der jaren en generaties werd de Bronco meer geschikt voor de gewone wegen, al bleef hij altijd veelzijdig. In 1996 werd de productie van de Bronco stopgezet, omdat de verkoop kelderde.

De Amerikanen zijn dit model, dat even populair was op het platteland als bij Californische surfers, echter nooit helemaal vergeten. Voortbordurend op de retrotrend, besloot Ford om de Bronco in 2021 opnieuw te lanceren, alleen op de Amerikaanse markt. Tegen alle verwachtingen in – en op verzoek van enkele Europese klanten – besloot het merk om zijn terreinwagen toch de oversteek te laten maken. Uiteindelijk werd hij gepresenteerd op het Autosalon van Brussel in 2022.

Alleen met lang chassis

Op het eerste gezicht doet het hoekige neoretrodesign van de Bronco denken aan het eerste model, maar dan met moderne elementen, zoals de ronde koplampen en de ledlichtsignatuur aan de voorkant. Ford heeft duidelijk niet bespaard op elementen die de Bronco een avontuurlijke uitstraling geven, zoals het reservewiel op de kofferklep, de robuuste bumpers met imposante sjorhaken en de grote zijtreden.

In Europa wordt de Bronco alleen verkocht met een lang chassis, met een hardtop. In de praktijk bestaat het dak uit 3 delen die je vrij eenvoudig kunt verwijderen (al zijn er wel 2 personen nodig om het achterste deel weg te nemen) om van de openlucht te genieten. Het mooiste is dat je ook de deuren kunt wegnemen, wat ideaal is voor terreinrijden. Ford heeft er ook aan gedacht om de zijspiegels op het koetswerk te monteren, wat uiteraard handig is als de deur verwijderd is. Let wel, alleen de 2 voorpanelen passen in de auto. Voor de rest zul je elders een plek moeten vinden.

Twee afwerkingen

De Ford Bronco is op en top Amerikaans, zowel in positieve als negatieve zin. Als je instapt, volgt meteen een teleurstelling, want de kunststoffen zijn zeer hard en sommige afwerkingsdetails laten te wensen over. De balans is echter niet helemaal negatief, want er is een groot centraal scherm (12 inch) en digitaal instrumentenpaneel (8 inch). Muziekliefhebbers werden niet vergeten: de Bronco is standaard uitgerust met een B&O-audiosysteem met 10 luidsprekers. Het Sync4-multimediasysteem is ook aanwezig, net als een systeem met camera’s om ingewikkelde offroadpassages te vergemakkelijken. Voor de Belgische markt is deze Ford 4x4 verkrijgbaar in 2 uitvoeringen: Outer Banks, meer gericht op comfort, en Badlands, voor het avontuur, uitgerust met grote banden en zonder treeplanken.

Indrukwekkende prestaties en emissies

Ford heeft slechts één motor gekozen voor de Bronco in Europa: een 3.7 V6-benzinemotor met 335 pk en 565 Nm. Hij wordt gekoppeld aan een automaat met 10 versnellingen. Met een CO2-uitstoot tussen 328 en 336 g/km staat dit blok mijlenver verwijderd van de ecologische bekommernissen van de Europese motoren. Het gevolg daarvan is dat de belastingen op deze Bronco erg hoog zijn, wat verklaart waarom hij zeldzaam is op onze markt.

De relatief stille V6 drijft het leeggewicht van 2.219 kg uitstekend aan. Je hoeft alleen maar het gaspedaal in te trappen en dit wilde paard toont zijn volledige potentieel. Je riskeert al vlug illegale snelheden. De wegligging van de Bronco weet te verrassen: de vering is vrij hard en het zeer hoge zwaartepunt maant je aan om toch wat te kalmeren. Een positieve verrassing is dan weer de besturing, die veel preciezer is dan je zou verwachten en nauwkeuriger dan bij een Jeep Wrangler bijvoorbeeld. Helaas wordt dit mooie plaatje verstoord door het piepen van de verschillende dakdelen als je over een ruwe ondergrond rijdt en door het windgeruis, zodra je 100 km/uur nadert. Deze ergernissen verraden het zeer rustieke ontwerp van de Bronco.

Niets houdt hem tegen

Als je buiten de gebaande wegen wil rijden, is de Badlands-versie geschikter, want die heeft adaptieve schokdempers, een vergrendelbaar voordifferentieel en een ontkoppelbare stabilisatorstang vooraan. Met al deze uitrusting is de Bronco ongelooflijk op zijn gemak, zelfs in de meest extreme situaties. Laat je niet misleiden door zijn ‘vintagelook’: er zijn tal van elektronische rijhulpmiddelen aanwezig. Naast de 7 verschillende rijmodi is vooral de Trail Turn Assist indrukwekkend. Hiermee kun je korter draaien door een binnenwiel te blokkeren. Voeg daar een reeks korte versnellingen aan toe en je hebt een auto die zich door niets laat tegenhouden. Zijn buitengewone capaciteiten hebben wel een hoge prijs van minstens 77.170 euro.

Maxime Herion/GoCar

Lees ook in Auto

SsangYong Torres zorgt voor nieuw leven

Auto Nu de Zuid-Koreaanse constructeur eindelijk verlost is van zijn financiële problemen, keert hij terug, met een nieuwe SUV die de kaart van de verleiding trekt. De nieuwe Torres wil meespelen met enkele gevestigde waarden op de markt.
Meer artikelen bekijken