Startpagina Bieten

Tiense Suikerraffinaderij blikt terug op uitdagende bietencampagne

De Tiense Suikerraffinaderij blikt tevreden terug op de net beëindigde bietencampagne. Deze wordt gekenmerkt met een lager suikerhalte, maar een hogere bietenopbrengst per hectare.

Leestijd : 3 min

De Tiense Suikerraffinaderij, de grootste suikerproducent van België, heeft een campagne van 128 dagen achter de rug voor seizoen 2023-2024. Deze werd gekenmerkt door diverse weersomstandigheden en onverwachte uitdagingen, maar waarin veerkracht en toewijding centraal stonden.

Moeilijke weersomstandigheden

De bietencampagne startte in 2023 met ongebruikelijk milde temperaturen en aanhoudende regen. De maanden maart en april brachten koel en nat weer naar bijna alle regio’s, wat leidde tot een vertraagd begin van het bieten zaaien tot midden april. Ondanks aanhoudende regen die het zaaien onderbrak, werd het proces uiteindelijk voltooid tegen midden mei, ongeveer 3 tot 5 weken later dan het voorgaande jaar.

Erwin Boonen, Directeur Grondstoffen, blikt terug: “De zomermaanden waren natter dan gewoonlijk en september en oktober brachten uitzonderlijk warm weer, gunstig voor de wortelgroei maar niet voor de suikervorming. Tegen eind oktober veranderden de omstandigheden drastisch naar koud en zwaar regenachtig weer, gevolgd door een kortstondige winter begin december en opnieuw in januari met een sneeuwbedekking tot 20 cm en vorst tot -10 °C. Deze variabele weersomstandigheden maakten de oogst en het transport van de bieten uiterst uitdagend.”

Hoewel de overvloedige regen heeft bijgedragen aan een goede bietenopbrengst, heeft het gebrek aan zonnige en drogere periodes de suikerconcentratie op een lager niveau gehouden. De impact van de koude periodes en de plotse intense winter maakte het tevens moeilijk om de kwaliteit van de bieten optimaal te houden.

Blijk van veerkracht

De bietencampagne was ongetwijfeld een test van veerkracht. De boeren en agronomen werden geconfronteerd met intense uitdagingen, waaronder wateroverlast, bevroren grond en zware sneeuwval. Deze weersomstandigheden hadden niet alleen een impact op de bietenkwaliteit, maar stelde De Tiense Suikerraffinaderij ook voor enkele productie-uitdagingen.

In Tienen was het de eerste bietencampagne met de nieuwe innovatieve diffusietoren. De nieuwe diffusietoren kende een vlotte start, maar tijdens de campagne waren enkele bijsturingen en optimalisaties nodig om de toren op volle rendement te laten draaien. “Om de maximale capaciteit en stabiliteit verder te verbeteren, en een efficiëntere verwerking van de bietensnijdsels te waarborgen, zullen er na de campagne nieuwe snijmolens worden geïnstalleerd”, verklaart Jan Ingels, Directeur Suikerfabrieken.

“Onze medewerkers hebben als team een uitstekende prestatie geleverd bij het beheren en monitoren van een dergelijke omvangrijke nieuwe procesinstallatie, die bijna gelijk staat aan een volledig nieuwe voorfabriek”, voegt Ingels toe.

In Longchamps en Wanze draaiden de suikerfabrieken tot eind december aan een stabiele en hoge capaciteit. Nadien ontstonden er door de afnemende kwaliteit van de bieten, aangetast door de weersomstandigheden, proces en filtratieproblemen. Dankzij een gedegen opvolging en het plaatsen van extra filterapparatuur kon de continuïteit van de productie gegarandeerd worden.

Innovatie en duurzaamheid

De Tiense Suikerraffinaderij zit niet stil. Zelfs tijdens de campagne werd er non-stop geïnvesteerd op het gebied van technologie en duurzaamheid. Zo draaiden de verpakkingsafdeling en logistiek deze campagne op volle capaciteit. De suikeraanvoer naar de verpakkingslijnen werd vervangen door pneumatische transporten die voldoen aan de hoogste hygiëne en kwaliteitsstandaarden. Daarnaast werd het proces voor de harde klontjes geoptimaliseerd met een nieuwe bulkflow technologie.

Naast de standaardonderhoudswerkzaamheden werden de grote infrastructuurwerkzaamheden, waaronder het nieuwe dak van het kristallisatiegebouw en de nieuwe gevels van de opslagmagazijnen afgerond. Bovendien zijn er in Tienen werkzaamheden gestart langs het bietenplein. “We zijn begonnen met het bouwen van een geluidsmuur. Het is voor ons van groot belang om rekening te houden met de buurtbewoners”, aldus Ingels.

Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij het bedrijf. Korte transportafstanden van de bieten (gemiddeld minder dan 50 km), bevordering van biodiversiteit door de aanleg van bloemenstroken, waterdonaties aan land- en tuinbouw, en de recente aanschaf van e-power stoomketels voor aanzienlijke CO2-reductie zijn slechts enkele voorbeelden van de vele duurzame initiatieven die het bedrijf onderneemt.

De Tiense Suikerraffinaderij werkt momenteel verder aan een investeringsplan met focus op verdere verduurzaming voor de komende jaren. Veiligheid, kwaliteit en milieu hebben de hoogste prioriteit, waarbij gerichte investeringen worden gemaakt voor het welzijn en veiligheidsbewustzijn van hun medewerkers.

Tiense Suikerraffinaderij

Lees ook in Bieten

Meer artikelen bekijken