Startpagina Economie

Arvesta: een nieuwe naam en nieuwe koers voor Groep AVEVE

De Groep AVEVE gaat voortaan verder als Arvesta, met als motto "Experts in the field". De nieuwe naam past volgens topman Eric Lauwers bij de ambities en uitstraling van het bedrijf, dat een breed scala aan producten aan land- en tuinbouwers levert. De veertig merken die de Groep telt, behouden wel hun naam maar moeten op zoek naar meer synergie meer en beter samenwerken.

Leestijd : 3 min

Groep AVEVE is indirect eigendom van Boerenbond. Onder de groep liggen talloze werkmaatschappijen, zoals veevoerbedrijf AVEVE en John Deere-importeur Cofabel. De werkmaatschappijen opereerden volgens Lauwers lang zo grotendeels onafhankelijk van elkaar, wat leidde tot hoge kosten, gebrek aan synergie en een complexe aansturing. Onder Lauwers werd een proces van transformatie ingezet, zoals hij eerder vertelde in een interview met Landbouwleven.

Het doel is een betere dienstverlening en uiteindelijk meer winst voor het bedrijf zelf. “Ons bedrijf wil niet ten koste van, maar met onze klanten mee groeien”, aldus Lauwers. Lauwers werd 2,5 jaar geleden aangesteld om de onderneming te versterken. Het aantal werkmaatschappijen werd teruggebracht van 75 tot 44 en het aantal interimkantoren werd verminderd van 31 tot 2. Interne facturatie - bijvoorbeeld vergaderzalen huren van een andere werkmaatschappij - werd afgeschaft. Deze strategie resulteerde in 2017 in een omzetgroei met 4 procent tot 1,4 miljard euro. De omzet was de jaren ervoor juist gestagneerd, ondanks een serie overnames.

Kracht van de groep

De filosofie is dat de Groep de kracht heeft van een containerschip, als het aankomt op werving en de ontwikkeling van talent, de inkoop etc. De werkmaatschappijen moeten de wendbaarheid en snelheid hebben van een speedboat, en zo snel en flexibel inspelen op de wensen van de klant. Lauwers hamert op het belang van werving en talentontwikkeling. Het is ook de reden waarom het bedrijf nadrukkelijk naar buiten treedt met haar strategie en cijfers. “We zijn een aantrekkelijke werkgever met Belgisch kapitaal - waar beslissingen nog in België worden genomen - maar wel met internationale activiteiten. Van verkoop of een opmaat naar een beursgang is geen sprake.

Een nieuw begin, een nieuwe naam

De nieuwe overkoepelende nam voor alle activiteiten, Arvesta, moet helpen één bedrijfscultuur te ontwikkelen. De naam Groep AVEVE was niet ideaal omdat de naam ook wordt verbonden aan het veevoerbedrijf en de distributie van zaden. De nieuwe naam is gebaseerd op Arvus (Latijn voor ploeg), Harvest (Engels voor oogst) en Invest (Engels voor investeren). De onderneming heeft al een website opgetuigd met de nieuwe naam: www.arvesta.eu.

Wat investeringen betreft, zei Lauwers dat in de periode van 2018-2020 111 miljoen euro aan langetermijninvesteringen zal worden gedaan. Het geld gaat naar de 14 productiesites van het veevoerbedrijf AVEVE, IT en innovatie op met name landbouwgebied. Innovatie moet wat Lauwers betreft meer in het DNA van de onderneming gaan zitten, want de landbouwer heeft nood aan vindingen die de boerderij productiever en minder milieubelastend maken.

Wereldprimeur: berengeur vermijden

Lauwers kondigde een nieuw product aan van Dumoulin: Taintstop. Het gaat volgens Lauwers om een wereldprimeur. "Om de berengeur bij het bakken van vlees van mannelijke varkens te vermijden, hebben we een middel ontwikkeld dat twee à drie weken voor de slachting dient toegediend te worden. Het middel maakt castratie overbodig wat tevens een goede zaak is voor het dierenwelzijn", aldus Lauwers. Hij meldde ook dat de resultaten van de eerste oogst van 50 hectare soja veelbelovend zijn. "Met 41 procent eiwit is deze soja geschikt voor menselijke consumptie en kunnen we ook leveren aan bedrijven als Alpro", aldus Lauwers.

JCB

Lees ook in Economie

Meer artikelen bekijken