Startpagina Wetgeving

Landbouwvoertuigen krijgen vrijstelling uitstootregels

Op 14 februari presenteerde de Europese Commissie een wetsvoorstel om stapsgewijs strengere CO2-emissienormen voor nieuwe zware bedrijfsvoertuigen in te voeren. Landbouwvoertuigen blijven (momenteel) buiten schot.

Leestijd : 2 min

Er is een doelstelling vastgesteld om de uitstoot van nieuwe vrachtwagens van meer dan 5 ton en van langeafstandsbussen (meer dan 7,5 ton) die in de Europese Unie worden verkocht vanaf 2040 met ten minste 90% te verminderen (vergeleken met de niveaus van 2019). Dit zou gebeuren via een stappenplan en via tussenliggende doelstellingen van 45% minder uitstoot in 2030 en 65% minder in 2035. Er is geen datum genoemd waarop deze voertuigen de nul-emissiedoelstelling moeten hebben bereikt.

Vrijstelling voor trekkers

In het voorstel van de Europese Commissie is echter voorzien in vrijstellingen, met name voor kleine fabrikanten die tot 100 voertuigen per jaar registreren voor mijnbouw-, bosbouw- of landbouwdoeleinden met verbranddingsmotoren. Ook een hele reeks voertuigen die dienen voor de openbare veiligheid – denk aan ambulances, legervoertuigen of brandweerwagens – hoeven niet aan de uitstootregels te voldoen.

Pas wanneer de lidstaten en het Europees Parlement een akkoord over het voorstel sluiten, dan zal het ook echt een Europese wet worden. Theoretisch kan er bij die onderhandelingen dus nog aan de vrijstellingen gesleuteld worden. In het Nederlandse vakblad Boerderij vermoedt europarlementariër Jan Huitema (VVD) dat er niet onmiddellijk nieuwe uitstootregels komen voor tractoren: “Het grote probleem bij zware landbouwvoertuigen is dat zij veel kracht moeten overbrengen. De grote batterijen die daarvoor nodig zijn, kosten nog te veel geld.”

Bij een gelijksoortige wet voor auto’s en bestelbusjes ging het licht wel al definitief op groen. Vanaf 2035 geldt een verbod op de verkoop van auto’s met een klassieke verbrandingsmotor .

Lees ook in Wetgeving

Meer artikelen bekijken