Startpagina Bedrijfsnieuws

Artificiële intelligentie helpt Troostwijk Auctions

Het online veilen van landbouw- en andere machines verloopt een stuk makkelijker dankzij de inzet van artificiële intelligentie (AI). “Ons bedrijf wordt steeds meer een databedrijf”, zegt CEO Herberth Samsom van Troostwijk Auctions.

Leestijd : 2 min

Dankzij AI besparen de vertegenwoordigers van het bedrijf en klanten een hoop tijd en opzoekingswerk. “Aan de hand van een paar foto’s herkennen wij dankzij AI meteen het juiste merk, model, bouwjaar en uitvoering van een machine of aanbouwdeel, zonder dat de eigenaar de documenten moet gaan zoeken. Als we die parameters aanvullen met bijvoorbeeld de gebruiksuren, de locatie, het moment dat iemand wil verkopen en de trends in de markt van het online veilen, kunnen wij al een vrij accurate schatting geven van wat de verkoop zal opleveren voor de boer”, zegt Samsom. AI wordt zo de objectieve bevestiging van de kennis en ervaring van de vertegenwoordigers van het bedrijf.

Landbouwmachines voor het buitenland

“Op dezelfde manier krijgen wij vaak ook al meteen een goed idee uit welk land of regio de bieders en kopers voor die machine zullen komen. Omdat wij in een netwerk zitten met zusterbedrijven verspreid over Europa en over hun data kunnen beschikken zien we dan soms dat een bepaalde machine heel populair is in een bepaald land of regio”, zegt Peter Lechat, manager België Heavy Equipment bij Troostwijk.

“We hebben voor onze machineveilingen heel wat aanbieders en potentiële kopers uit de landbouw in Vlaanderen. In de agri-sector krijgen we vanuit België elk jaar zowat 500 tractoren aangeboden en grofweg evenveel andere machines, van aanbouwdelen tot veldspuiten en maaiers en dorsers. Het overgrote deel van de Belgische landbouwmachines gaat naar kopers in landen als Roemenië, Bulgarije, Hongarije, Slovenië, Moldavië, Estland, Tsjechië en Servië”, weet Lechat.

AI voor de chatbot

Troostwijk zet AI op nog meer toepassingen in. “Artificiële intelligentie helpt om het profiel van de bieders te volgen. Als die al interesse getoond hebben voor bepaalde machines, zullen ze automatisch verwittigd worden zodra er nog machines van dat type aangeboden worden. Ook de chatbot op de website werkt met AI voor het beantwoorden van de vaakst terugkerende vragen. En ten slotte zetten we AI nog in voor het herkennen van valse bieders”, vertelt Samsom.

“Online veilen zal nog aan populariteit winnen. De officiële dealers van nieuwe machines staan soms wat weigerachtig om nog een hoge inruilwaarde te geven voor een gebruikte machine bij de aankoop van een nieuwe. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met veranderende wetgeving of technologische evoluties. Dan is het voor de boer vaak geen slecht idee om ook eens te kijken wat zijn gebruikte machine op de online veiling zou kunnen opbrengen”, besluit Lechat.

Filip Van der Linden

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken