Startpagina Bedrijfsnieuws

Royal A-ware boekt omzet van 3,2 miljard euro

Royal A-ware heeft vorig jaar met een omzet van 3,2 miljard euro een netto groepsresultaat van 72 miljoen euro gerealiseerd. Vergeleken met 2021 is de omzet met 1 miljard euro gegroeid.

Leestijd : 2 min

De aanzienlijke omzetgroei is het resultaat van autonome (volume)groei, het voljaarseffect van de overnames in 2021, de overnames in 2022 en de stijging van de verkoopprijzen van basiszuivelproducten.

Net als in voorgaande jaren wordt de autonome groei van het Nederlandse familiebedrijf gedreven door de consequente uitvoering van de langetermijnstrategie met de bijbehorende investeringsagenda. In 2022 is de groei bovendien versneld door enkele gerichte overnames in vooral de Belgische markt. Deze overnames passen in het doel van Royal A-ware om van België haar tweede thuismarkt te maken.

De netto investeringen zijn in 2022 opgelopen tot een, voor Royal A-ware, recordbedrag van 157 miljoen euro. Hiermee is de totale balanswaarde gegroeid naar 1,4 miljard euro.

Gezonde financiële positie

Met een netto groepsresultaat van 72 miljoen euro heeft Royal A-ware een resultaat van 2,2% van de omzet geboekt. In 2021 werd een licht hoger resultaat van 2,3% van de omzet gerealiseerd. Ondanks deze kleine daling is sprake van een stabiel en gezond resultaat dat een zeer goede basis biedt om de groei- en investeringsagenda onverminderd uit te rollen.

Stabiel resultaat bij fors gestegen uitbetaalde melkprijs

Het netto resultaat van 2,2% van de omzet heeft Royal A-ware behaald bij een fors hogere melkprijs. De door Royal A-ware uitbetaalde gewogen gemiddelde melkprijs in 2022 was 57,50 euro (2021: 39,06 euro; per 100 kg melk en bij de Nederlandse standaardgehaltes).

Begin dit jaar heeft het Nederlandse familiebedrijf een vernieuwde duurzaamheidsstrategie gepresenteerd met daarin nog meer ambitie. Als onderdeel van deze ambitieuze duurzaamheidstrategie heeft het bedrijf zich verbonden aan de op wetenschap gebaseerde klimaatdoelstellingen van het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Hiermee geeft het bedrijf een heel duidelijk commitment af om haar waardeketen zo veel als mogelijk te organiseren in lijn met het klimaatakkoord van Parijs.

Meer over Royal A-ware lees je hier in ons interview met CEO Jan Anker en Luc Van Hoe, directeur Melkzaken.

Royal A-ware

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken