Startpagina Melkvee

Albert Heijn zet aanval op merkmelk in: 3 cent per kilo voor duurzame melk

Albert Heijn wil met haar huismerk de gouden standaard zetten op het gebied van duurzame zuivel. Het legt met een nieuw initiatief de lat hoger dan de meeste A-merken. Landbouwers die zich opgeven voor een nieuwe duurzaamheidsstandaard, krijgen bovenop de reguliere prijs en premies 3 cent per kilo extra.

Leestijd : 3 min

Albert Heijn (AH) gaat landbouwers 3 cent per kilo extra betalen voor melk die geleverd wordt voor haar nieuwe en duurzamere huismerk. Het geld komt bovenop de gewone voorschotprijs en alle reguliere premies en toeslagen. De supermarktketen koopt de melk direct bij boeren en laat de melk verwerken bij A-ware, een familiebedrijf niet ver van Amsterdam. De duurzaamheidseisen zijn stevig en in de markt wordt gesproken van een kleine coup: het huismerk van AH overstijgt in veel opzichten dat van de merkzuivel. Als die volgt, zal de hele bodem in de markt omhoog gaan, hopen Ngo’s als Milieudefensie.

Met de keuze voor A-ware spreekt AH in eerste aanleg Nederlandse melkveehouders aan. Maar de keten zegt te hopen dat ook andere zuivelaars zich aansluiten, waardoor in een groter werkgebied melk gecollecteerd kan worden. Met A-ware is geen exclusiviteit afgesproken. De grootste Vlaamse zuivelaar Milcobel is alvast geen fan van weidegang, dat een belangrijk onderdeel van de verduurzamingswensen van AH is. Begin dit jaar kwam de coöperatie uit Kallo met wat tegenzin tot een forfaitaire weidemelktoeslag. Tegenover Veeteelt verklaarde Milcobel-topman Eddy De Mûelenaere niet zeker te weten of weidegang echt duurzamer is.

Landbouwers die mee willen doen, moeten zich nu voor het einde van het jaar aanmelden. Daarna is de mogelijkheid er ook, maar is eerder beperkte beschikbaarheid. Het gaat om zuivel voor alle huismerkzuivel, dus van kaas tot volle yoghurt. In eerste aanleg zal ruimte zijn voor enkele honderden melkveehouders.

Weidegang

Zo breidt AH de weidegang uit naar jongvee. Daarnaast moeten deelnemers voldoende ligplekken in de stal garanderen, mogen ze niet ploegen, moet sprake zijn van kruidenrijk grasland, moet zoveel mogelijk regionaal voer worden gebruikt en mag het vee niet gekruist zijn met vleesrassen. Melkveehouders moeten ook aantonen regelmatig workshops te volgen en hun bedrijf voldoende openstellen voor de buitenwacht.

Landbouwers die mee doen, krijgen 3 jaar om te voldoen aan een hele serie extra eisen op het gebied van bodem, dierenwelzijn en professionaliteit. Dat betekent ook dat ingetekend wordt voor een periode van minimaal 3 jaar. Men zoekt een gesloten keten met best een stevig volume want AH heeft als supermarkt in Nederland een marktaandeel van 35 procent, en in het zuivelschap ligt dat aandeel zelfs nog wat hoger. In Vlaanderen heeft AH een marktaandeel van 2 procent, maar moeder Ahold Delhaize is ook eigenaar van Delhaize, dat zo’n 25 procent van de markt beheerst.

AH gaat niet in op de vraag of het duurzaamheidsprogramma ook wordt uitgerold voor Delhaize. Binnen Ahold Delhaize is niet lang geleden de directeur van Delhaize België vervangen. Eén topman uit de AH-school, Wouter Kolk, overziet sindsdien beide bedrijven. Binnen Ahold Delhaize is AH als voorbeeld voor Delhaize aangewezen, al verschillen de concepten nog wel degelijk. AH legt met name meer nadruk op een lagere prijs, en Delhaize op kwaliteit en service.

AH staat niet alleen in haar streven duurzamere melk te leveren. Recent kwamen ook het Duitse Aldi en Nederlandse Jumbo met initiatieven. Voor de melkveehouderij is de ‘groene’ agenda een mogelijkheid zich te onderscheiden. Tegelijk is het lastig terugrekenen in hoeverre de extra kosten die duurzamere productie met zich mee nemen zich door 3 cent per kilo laten vergoeden.

J.C.B

Lees ook in Melkvee

Meer artikelen bekijken