Startpagina Actueel

Koopinjebuurt.be bundelt alle initiatieven van winkelen dichtbij in de korte keten

In april surften wekelijks ruim 12.000 burgers naar de website www.koopinjebuurt.be. Dat is een online platform waar men als consument lokale handelaars op terug kan vinden. De website heeft ook een zoekfunctie voor handelszaken en aanbieders van streek- en hoeveproducten in de buurt.

Leestijd : 2 min

Het initiatief gaat uit van VLAIO, Unizo, NSZ en VLAM. “De website werd ontwikkeld in opdracht van VLAIO en wordt ook door VLAIO beheerd”, antwoordt Vlaamse minister Hilde Crevits (CD&V) op enkele vragen van parlementslid Imade Annouri (Groen). Kostprijs voor de ontwikkeling van de website bedroeg 27.230 euro.

Lekker van bij Ons en Recht van bij de Boer

Op de websites ‘Lekker van bij Ons’ en ‘Recht van bij de Boer’ bundelt VLAM dan weer de voedingsspeciaalzaken. “De verkooppunten die zich hiervoor bij VLAM registreerden, worden onrechtstreeks geïntegreerd in de zoekfunctie van koopinjebuurt.be.

Ondertussen hebben al 1.174 voedingsgerelateerde bedrijven hiervoor gekozen en er komen dagelijks nieuwe bedrijven bij. Er wordt met Unizo en NSV samen campagne gevoerd voor koopinjebuurt.be. “Unizo en NSV krijgen voor deze samenwerking geen vergoeding. Er is duidelijk afgesproken dat de ondernemingen geen lid moeten worden van de organisaties om zich te kunnen registreren en dat de data van de geregistreerde ondernemingen ook niet voor andere doeleinden mag worden gebruikt”, beklemtoont Hilde Crevits.

Campagne voor ondernemers én consumenten

De promotiecampagne van koopinjebuurt.be richtte zich op ondernemers én consumenten. Er werd een social en online campagneplan opgesteld. Totaal budget: 25.000 euro social en online advertising, aangevuld met 11.515 euro (exclusief btw) voor campagnes op regionale TV.

Lieven Vancoillie

Lees ook in Actueel

Jury selecteert 24 projecten VLIF toekomstgerichte duurzame ondernemingsstrategie op een landbouwbedrijf

Actueel Van 1 november 2023 tot 31 januari 2024 konden landbouwers voor de eerste keer voor de nieuwe VLIF-subsidie ‘Opstart van of omschakeling naar een toekomstgerichte duurzame ondernemingsstrategie op een landbouwbedrijf’ een aanvraag indienen. Vierentwintig projecten werden door de jury geselecteerd, waaronder een project om geuze te brouwen met zelfgekweekte ingrediënten en een vorm van landschapsbeheer met oude schapenrassen waarbij de eigen wol wordt verkocht.
Meer artikelen bekijken