Startpagina Pluimvee

Welzijnskip steeds populairder bij Colruyt en Okay

In 2021 engageerden Colruyt en Okay zich als eerste 2 Belgische supermarkten voor meer dierenwelzijn voor vleeskippen: tegen 2026 moet een aanbod in de rekken liggen dat minstens voldoet aan de normen van de Better Chicken Commitment (BCC). “Inmiddels zijn we 2 jaar verder en zijn er al heel wat mijlpalen bereikt”, laat Colruyt weten in een persbericht.

Leestijd : 5 min

Vooral dankzij de 17 kwekers die zich actief hebben aangesloten bij het project, is het assortiment 'welzijnskip' aanzienlijk uitgebreid en trekt het steeds meer klanten aan. Ter gelegenheid van deze verjaardag staat het assortiment de komende weken extra in de kijker. Colruyt Group grijpt deze gelegenheid ook aan om de sector aan te spreken: dit soort verduurzamingsprojecten kan namelijk alleen slagen als iedereen actief meewerkt. Colruyt Laagste Prijzen en Okay blijven het voortouw nemen in de sector om van dit gamma de nieuwe standaard te maken én het verder toegankelijk te maken voor de klanten.

Meer dierenwelzijn en minder antibiotica

De Europese Better Chicken Commitment (BCC) hanteert hogere en strengere criteria voor dierenwelzijn dan standaardkippen. De kippen, van een langzamer groeiend ras, leven minstens 8 dagen langer dan hun standaard soortgenoten. Hun opfokomstandigheden zijn ook verbeterd: elke kip krijgt 40% meer ruimte door een lager aantal kippen per vierkante meter. Ook genieten ze van natuurlijk daglicht en wordt hun natuurlijk gedrag ondersteund dankzij voorzieningen als zitstokken en piksubstraten.

Naast het voldoen aan deze criteria, gingen Colruyt Laagste Prijzen en Okay nog een stap verder door te kiezen voor de NestBorn techniek, waarbij de kuikens rechtstreeks in de stallen geboren worden. De methode heeft 2 voordelen: de kuikens hoeven niet meer levend vervoerd te worden, wat de stress aanzienlijk vermindert. De onmiddellijke toegang tot water en voedsel bevordert daarnaast de darmgezondheid.

De combinatie van deze nieuwe normen leverde uitzonderlijk positieve resultaten op wat betreft de gezondheid van de dieren. Een opmerkelijke vermindering werd vastgesteld in het gebruik van antibiotica op de aangesloten boerderijen (89% van de batches werden geproduceerd zonder antibiotica) in vergelijking met de Belgische pluimveesector in zijn geheel.

Samenwerken met landbouwers

Colruyt engageert zich om nauw samen te werken met de Belgische landbouwsector. Deze nieuwe eigen toeleveringsketen, waarbij naast partijen zoals Proxani (veevoeder), Pludis NV (slachthuis) en Belgabroed (broederij) ook 17 Waalse kwekers intekenden, is alvast een succes. Ook Plukon Food Group is bij het proces betrokken en breidt het aanbod uit.

Saskia De Block, verantwoordelijk voor het landbouwbeleid bij Colruyt Group geeft aan: "Dankzij deze nauwe en innovatieve samenwerking met de 17 kwekers hebben we onze kennis van, en inzicht in de trager groeiende rassen aanzienlijk kunnen uitbreiden. Het is niet altijd gemakkelijk voor kwekers om hun methodes snel aan te passen. We zijn daarom extra fier om te kunnen zeggen dat, dankzij deze samenwerking, vandaag de dag alle 17 kwekers voldoen aan de BCC-criteria en ook de NestBorn methode toepassen."

Een correct inkomen voor de kwekers

Het is een win-winsituatie: dankzij transparante productiekosten kunnen de inkoopprijzen geoptimaliseerd worden. En ook voor de kwekers is een correct prijs gegarandeerd dat bijkomende kosten dekt en zorgt voor een stabiel inkomen per vierkante meter. Saskia De Block voegt toe: "De kwekers zelf geven aan tevreden te zijn over het concept: het beheer is minder intensief en de werkomgeving aangenamer. We voldoen aan de gestelde verwachtingen en vinden samen oplossingen.”

De omschakeling gaat snel: midden 2022 lagen er 3 producten van de 'welzijnskip' in de rekken bij Colruyt, en 2 bij Okay. Vandaag gaat het om maar liefst 24 referenties bij de Colruyt-beenhouwerijen. Voor het volledige gamma verse kip bestemd voor de Colruyt-beenhouwerijen kunnen biedt 50% van het assortiment een dierenwelzijnsniveau dat gelijk is aan, of hoger is dan de BCC-norm.

Ook het koopgedrag van de klanten evolueert in positieve zin. Pascal Dekelver, directeur van de beenhouwerijen van Colruyt: "Welzijnskip vertegenwoordigt een groeiend verkoopvolume in onze winkels. In een jaar tijd heeft het al 38% van de standaard kip vervangen. Dit bevestigt de interesse van de consument.” Het assortiment 'welzijnskip' staat de komende weken extra in de kijker in de winkel en de folder. In dezelfde geest is er een nieuw label op de verpakking geplaatst om het assortiment herkenbaarder te maken en de klanten te helpen in het maken van een nog meer bewuste keuze.

In het huidige economische klimaat blijven de prijzen in de winkel enorm belangrijk. Colruyt Laagste Prijzen houdt zich aan de belofte om de laagste prijzen aan te bieden, ook voor dit assortiment. Als een concurrent een product aanbiedt dat voldoet aan de BCC-normen, zal Colruyt de prijs daarvan volgen.

Bovendien is het assortiment welzijnskip - ondanks de hogere productiekosten - nog steeds heel betaalbaar. "Maar er bestaat geen twijfel over dat het assortiment nog breder beschikbaar zal worden als de hele sector zou voldoen aan deze nieuwe standaard", voegt Pascal Dekelver toe.

Een oproep voor de hele distributiesector

Precies daar ligt de grootste uitdaging van dit hele project; er zijn uiteraard al veel spelers die werken aan het verbeteren van dierenwelzijn. In het concrete project 'welzijnskip' was het belangrijk dat er een drijvende kracht was om beslissingen te nemen en lijnen uit te zetten. "Dat is een rol die we graag en vastberaden op ons nemen, omdat het in lijn ligt met onze waarden", bevestigt Stefan Goethaert, CEO van Colruyt Group, "Met dit gamma hebben we echt een nieuwe standaard gezet in de markt. Het is dan ook fijn om te zien dat het langzaam maar zeker een nieuw patroon wordt in de markt. Maar uiteindelijk zijn supermarkten eerder traag geweest om het te implementeren. Vandaag gaat 75% van de Belgische BCC-kippenproductie naar Colruyt Group. Dat betekent dat wij een groot deel van de kosten dragen, die hoog blijven door de trage omschakeling van andere spelers. Ons engagement van 2 jaar geleden heeft veel enthousiasme losgemaakt en we mogen dat niet lossen. Alleen door hier hard en met overtuiging samen te werken kunnen we samen het verschil maken, ook voor onze klanten.”

Vanaf 2026 zullen alle klassieke standaardkippen die verkocht worden in de beenhouwerijen van Colruyt, en de diepvrieskippen van het huismerk Boni, voldoen aan de strenge criteria van het Better Chicken Commitment. Daarnaast zullen klanten uiteraard ook kunnen blijven rekenen op de huidige kipproducten met gedifferentieerde kwaliteit, zoals het Val-Dieu gamma, Label Rouge kip en biologische kip.

Lees ook in Pluimvee

Meer artikelen bekijken