Startpagina Economie

Boter wint steeds meer terrein: Unilever verkoopt daarom margarinedivisie

Goed nieuws voor melkveehouders: consumenten smeren steeds vaker boter in plaats van margarine op hun brood, en voedingsconcerns gebruiken in hun recepten ook steeds vaker boter. Unilever verkoopt daarom haar margarine en spreadsdivisie voor ruim 6,8 miljard euro aan KKR, een Amerikaanse investeringsmaatschappij.

Leestijd : 2 min

Volgens een analyse van de Rabobank willen consumenten steeds vaker boter in plaats van margarine, vanwege de smaak maar ook omdat het gezondheidsimago van boter is verbeterd. De afzet van boter zit daarom in de lift terwijl een concurrerend op plantaardige producten gebaseerd product, margarine, terrein verliest. Unilever is wereldwijd een leidende speler met margarine maar ziet de afgelopen jaren marges afnemen, en verkoopt de divisie nu aan Amerikaanse investeerders.

De toegenomen vraag naar boter heeft ook geleid tot een forse stijging van de boterprijzen. De BCZ-notering bereikte in september een top van 679 euro per 100 kg om bij de laatste meting begin december onder de 500 euro per 100 kg te zakken. De prijs ligt nog altijd ruim voor op voorgaande jaren. In 2016 lag de prijs rond deze tijd op 430 euro en een jaar daarvoor op circa 290 euro per 100 kg. In voorgaande jaren lag de prijs dus een stuk lager, wat kwam door de grote beschikbaarheid van melk. In aanloop naar het melkquotum breidden melkveehouders uit, waardoor het aanbod groot was. Toch was de prijsdaling van boter toch minder dan van andere zuivelproducten, zoals melkpoeders en kaas.

Het gaat bij de verkoop onder meer om de merken Becel, Flora, Stork en Bertolli. De verwachting is dat de transactie medio 2018 afgerond kan worden. Unilever wil de opbrengst volledig overmaken aan de aandeelhouders, tenzij ze mogelijkheden voor overnames tegenkomt die voor bedrijf en aandeelhouders meer waarde opleveren. In 2016 bedroeg de omzet van de margarinedivisie 3 miljard euro en werd een bedrijfsresultaat gerealiseerd van 680 miljoen euro.

De divisie is actief in 66 landen. De verkoop is een harde breuk met het verleden want Unilever ontstond in 1929 uit de fusie van de Britse zeepmaker Lever Brothers en de Nederlandse Margarine Unie. Het bedrijf maakt inmiddels een breed pallet aan voedingsmiddelen en verzorgingsproducten en behoort tot de grootste en meest toonaangevende voedingsconcerns wereldwijd.

Lees ook in Economie

Verankering van prijstunnels en uitbreiding lijst oneerlijke handelspraktijken

Economie De ministerraad heeft vrijdag 3 mei het licht op groen gezet voor het principe van de "prijstunnels" tegen forse prijsschommelingen in de sector van de agrovoeding. Dat houdt in dat het Prijzenobservatorium voortaan alarm slaat indien de prijzen de drempelwaarden overschrijden, waarop de sector moet samenkomen om een oplossing uit te dokteren.
Meer artikelen bekijken