Startpagina Economie

Frankrijk pakt lage supermarktprijzen aan

Frankrijk gaat de prijzenoorlog tussen supermarkten aanpakken. De regering stelt nieuwe regelgeving voor waarin is vastgelegd dat supermarkten voedingsmiddelen met een marge van 10 procent op de aankoopprijs moeten verkopen. Op deze manier wil de Franse regering een einde maken aan verkopen met verlies of zonder winst, wat druk zet op de hele keten.

Leestijd : 2 min

Daarnaast zullen supermarkten gedwongen worden om minstens de kostprijs te betalen aan de boeren. Toen Emmanuel Macron gekozen werd tot president van Frankrijk, beloofde hij oneerlijke handelspraktijken in de voedingsketen aan te pakken. In oktober verklaarde de liberaal dat minimumprijzen voor voeding omhoog gaan wanneer retailers voor het einde van het jaar gedetailleerde plannen kunnen presenteren om prijzen zo te verhogen dat ze leveranciers ten goede komen.

Het verkopen met verlies was al aan banden gelegd; nu moeten supers dus als het aan Macron ligt altijd 10 procent bovenop de aankoopprijs doen. Daarnaast mag de prijs bij promoties volgens de voorstellen niet meer dan 34 procent dalen. Ook mag niet meer dan een kwart van het productvolume onder een promotie worden verkocht. De maatregelen zouden voor een proefperiode van 2 jaar moeten gelden, en worden vervat in een nieuwe wet.

De wet zal in de eerste helft van 2018 worden gepresenteerd, schrijft persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen, en moeten nog door het Franse parlement worden goedgekeurd. De wet zal ook andere elementen die een betere prijs voor voedsel moeten opleveren. De wet moet bijvoorbeeld ook afrekenen met de praktijk waarbij supermarkten bij schommelende grondstofprijzen direct prijzen opnieuw willen uitonderhandelen met leveranciers,

In Frankrijk zijn de boerenorganisaties van oudsher sterk en worden landbouwers door politici gezien als een zeer belangrijke doelgroep. Meer dan de helft van het omvangrijke land wordt door landbouw in beslag genomen. Frankrijk is de zesde grootste landbouwproducent ter wereld. Naast zowat een half miljoen boeren is Frankrijk de thuisbasis van een machtig agrocomplex met grote verwerkers als Danone en handelsbedrijven als Louis Dreyfus.

Het is de vraag of de Europese Commissie gaat onderzoeken of de Franse stap wel in overeenstemming is met de mededingingsafspraken die in de EU gelden.

Lees ook in Economie

Verankering van prijstunnels en uitbreiding lijst oneerlijke handelspraktijken

Economie De ministerraad heeft vrijdag 3 mei het licht op groen gezet voor het principe van de "prijstunnels" tegen forse prijsschommelingen in de sector van de agrovoeding. Dat houdt in dat het Prijzenobservatorium voortaan alarm slaat indien de prijzen de drempelwaarden overschrijden, waarop de sector moet samenkomen om een oplossing uit te dokteren.
Meer artikelen bekijken