Startpagina Akkerbouw

Etnische kansen zien voor de landbouw in België

Leestijd : 2 min

De totale moslimbevolking in de wereld wordt verwacht te stijgen naar 2,2 miljard mensen in 2030, wat 26,4 % van de wereldwijde bevolking bedraagt. De islam wordt ook meer en meer aanzien als een manier van leven, wat kansen schept, ook in België. Rachid Lamrabat schat dat de Belgische markt op zo’n €1,7 miljard tot €2 miljard ligt. Over de binnenlandse halalmarkt is nog weinig gekend. Als het om export gaat, lijkt het ook dat België of Vlaanderen geen grote halalexporteur is. De interesse in de halalmarkt wordt wel groter.

Ook voor de landbouw kan de markt soelaas brengen. Zo kan men zich focussen op de meest relevante productgroepen die gebruikelijk zijn voor hun eetcultuur. Voor peulvruchten, schapen- en geitenvlees is de markt nog klein, maar die kan door de aanwezig moslimcultuur wel aantrekken, en dus ook voor de landbouwer een optie zijn. Momenteel worden peulvruchten, watermeloenen, koriander en munt nog vooral geïmporteerd uit moslimlanden, omdat dit kwalitatief als beter wordt beschouwd. “Vooral kleurrijk fruit en groente doen het goed, zo ook veel bessen”, aldus Van Bellegem. Als het om gekende Belgisch geteelde producten gaat, zoals paprika, is het ook zo dat er voorkeuren bestaan voor een andere variëteit. Andere producten zijn dan weer gevraagd, maar amper te vinden, zoals de kweepeer. Lamrabat: “Ik denk dat het beter is de noden op te vullen, in plaats van voor de zoveelste variëteit paprika of peper te gaan zorgen.”

Naast de pure producten kan een landbouwer zich toeleggen op typische bereidingen, zoals de yoghurtdrank ayran. “Ook de versheid van het product is belangrijk”, vertelt Lamrabat.“Moslims kopen hun producten vaak ready-to-eat. Lange bewaring in de frigo vindt vooral de autochtone bevolking belangrijk. Dat krijg je dan ook in de etnische winkeltjes.”

Multifunctionele boeren kunnen in de buurt van grote steden zoals Antwerpen en Brussel, waar de meeste moslims zich bevinden, zich ook richten tot de moslimconsument. Dit kan er ook voor zorgen dat de relatie platteland en stad verbetert. Samenwerking met etnische ondernemers in de stad kunnen hierbij helpen.

VLAM zal de sector ondersteunen door de noden van de moslimconsument in Vlaanderen verder in kaart te brengen, kansen voor de landbouwsector te zoeken en een geschikte marketing op te starten. Landbouwers hebben nu nog weinig contact met de etnische gemeenschap. Luc Van Bellegem van VLAM: “We willen ondersteuning bieden en een faciliterende rol spelen in de communicatie tussen landbouwer en moslimconsument. Het gaat niet enkel om verkopen aan die groep, maar ook om ze te leren kennen en het vertrouwen op te bouwen. VLAM is geïnteresseerd in hun koopgedrag, hun eetpatroon,... We weten bijvoorbeeld al dat korte keten het goed doet in Londerzeel.” Daarnaast is ook het omgekeerde waar: VLAM heeft de ambitie om de autochtonen de Maghreb gerechten te leren kennen met producten van bij ons.

MV

Lees ook in Akkerbouw

Doordacht maaibeheer: waar let ik op?

Akkerbouw Er zijn dit jaar grote verschillen in grasstand waar te nemen tussen verschillende percelen. Dat is niet verwonderlijk, gezien de grote verschillen in beheer, waartoe we gedwongen werden door deze zeer natte winter en door de natte voorjaarsperiode.
Meer artikelen bekijken