Startpagina Edito

Edito: industrie worstelt met imago

De landbouw is de afgelopen decennia stukken productiever geworden, mede dankzij sprongen vooruit in de zaadveredeling en gewasbescherming. Het glyfosaatdossier leert ons dat die sprongen vooruit wel eens begrensd kunnen worden door een groeiend wantrouwen in de samenleving. Grootschaligheid en industrie worden verdacht gemaakt.

In juni 2018 was de overname van Monsanto door Bayer een feit. De champagneglazen werden geheven. De grootste en meest invloedrijke zaadveredelaar van deze wereld kwam zo in handen van Bayer, ook groot in zaadveredeling maar vooral wereldwijd nummer twee met gewasbeschermingsmiddelen. Het imago van Monsanto is in de landbouw uitstekend.

Daarbuiten is het anders. Burgers kennen de toeleveraars van boeren niet of nauwelijks; dat Bayer meer doet dan medicijnen, is ze vaak onbekend. Maar Monsanto...

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Edito

Edito: (H)eerlijk dichtbij, maar... voor de consument soms te veraf

Edito Tijdens de ‘Week van de Korte Keten’ – dit jaar van 18 tot 26 mei – zetten weer heel wat producenten hun aanbod aan (h)eerlijke producten extra in de kijker. Verser kunnen de producten niet op je bord belanden, maar toch raakt die consument niet altijd meer op het boerenerf.
Meer artikelen bekijken