Startpagina Edito

Edito: kansen met korte keten

Nog tot 12 mei vindt in heel Vlaanderen de ‘Week van de Korte Keten’ plaats. Lokale producenten stellen de deuren van hun bedrijf open voor het grote publiek. Men kan streekmarkten bezoeken, op de boerderij komen proeven van ter plekke gemaakte voeding, workshops volgen of na een lunch tussen de koeien een introductiecursus melken volgen. De korte keten is er één van

echte ondernemers met lef en creativiteit.

De korteketenafzet groeit. Volgens de Vlaamse organisatie voor de promotie van landbouwproducten, VLAM, nam de verkoop van voedingsmiddelen vanaf de hoeve zelf in 2017 met 3% toe. De omzet van boerenmarkten nam zelfs met 43% toe. De Vlaamse consument hecht vandaag blijkbaar steeds meer belang aan verse, diverse, traceerbare en misschien ook wel authentieke kwaliteitsproducten. Men kiest daarom bewust vaker voor producten van eigen bodem. Voor landbouwers betekent de korte keten als het meezit een groter deel van de marge....

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Edito

Edito: (H)eerlijk dichtbij, maar... voor de consument soms te veraf

Edito Tijdens de ‘Week van de Korte Keten’ – dit jaar van 18 tot 26 mei – zetten weer heel wat producenten hun aanbod aan (h)eerlijke producten extra in de kijker. Verser kunnen de producten niet op je bord belanden, maar toch raakt die consument niet altijd meer op het boerenerf.
Meer artikelen bekijken