Startpagina Edito

Milcobel op zoek naar rendement en vertrouwen

Milcobel slaagt er niet in structureel een goede melkprijs te betalen. Daarnaast verzamelt ze te weinig winst om te bouwen aan een duurzaam sterk bedrijf. De directie en Raad van Bestuur heeft de opgave om scherper aan de wind te gaan zeilen.

Milcobel is een coöperatie. De boeren en niemand anders zijn eigenaar van de onderneming. Een deel van hen is ontevreden omdat de melkprijs veel lager ligt dan bij een directe concurrent als LDA of FrieslandCampina. Een coöperatie is ook geen filantropische instelling. Melkveehouders organiseerden samen de verwerking, zodat de marge die anders verdwijnt bij de boer blijft. Winstmaximalisatie is voor coöperaties geen doelstelling. Het doel is een zo hoog mogelijke melkprijs voor de boer. Soms gaat dat niet, omdat de markt tegen zit....

Dit artikel is alleen voor abonnees

U heeft uw maandelijkse limiet van gratis beschikbare artikels bereikt

Abonneer nu

Al abonnee of geregistreerd?

Log in of Activeer uw abonnement
Meest recent Bekijk al het nieuws >

Lees ook in Edito

Edito: (H)eerlijk dichtbij, maar... voor de consument soms te veraf

Edito Tijdens de ‘Week van de Korte Keten’ – dit jaar van 18 tot 26 mei – zetten weer heel wat producenten hun aanbod aan (h)eerlijke producten extra in de kijker. Verser kunnen de producten niet op je bord belanden, maar toch raakt die consument niet altijd meer op het boerenerf.
Meer artikelen bekijken