Coronavirus stuwde thuisconsumptie groenten en fruit omhoog

De nummer een in de groentekorf bleef de tomaat (5,51 kilo), gevolgd door de wortel (5,04 kilo) en ajuin (3,87 kilo).
De nummer een in de groentekorf bleef de tomaat (5,51 kilo), gevolgd door de wortel (5,04 kilo) en ajuin (3,87 kilo). - Foto: Pixabay

Wegens de coronacrisis moest de Belg noodgedwongen meer thuis consumeren. De voedingsbestedingen in de retail namen dan ook met 12 procent toe. Ook de thuisconsumptie van groenten en fruit kende in 2020 een toename. Vorig jaar kocht de Belg gemiddeld 40 kilogram verse groenten tegenover 36 kilogram in 2019 (+11 procent).

Het thuisverbruik van fruit steeg van 43 kilogram in 2019 naar 45 kilogram in 2020 (+4 procent). De nummer een in de groentekorf bleef de tomaat (5,51 kilo), gevolgd door de wortel (5,04 kilo) en ajuin (3,87 kilo). In de fruitkorf bleef de banaan (7,42 kilo) koploper voor de appel (7,33 kilo) en sinaasappelen (6,09 kilo).

Ondanks de stijging eet de Belg nog altijd te weinig groenten en fruit. Daarom lanceert VLAM een nieuwe tv-campagne om groenten en fruit van bij ons extra in de kijker te zetten. De campagne kadert bovendien in het initiatief van de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) om 2021 uit te roepen tot Internationaal Jaar van de Groenten en Fruit. De tv-campagne zal in mei en september te zien zijn op heel wat zenders in Vlaanderen en Wallonië.

Belga

Meest recent

Meest recent