Startpagina Edito

Edito

Edito

Meest recent Bekijk al het nieuws >

Abonneer u

Ontvang Landbouwleven bij u thuis, met toegang tot alle artikels op de website, onze gespecialiseerde weermodule en noteringen van landbouwmarkten.

Ik abonneer me

We kunnen ‘het’, op Agribex 2023

Aan de vooravond van Agribex hadden we een gesprek met Marc Devriese, COO van Fedagrim, de organisator van deze landbouwbeurs. Uit dit interview onthouden we dat de landbouwer kan bijdragen aan het redden van het klimaat. Op Agribex maakt hij kennis met technieken die hiervoor vandaag al beschikbaar zijn.

Edito: Beurzen blijven belangrijke ontmoetingsplaats

2023 was weer een beurzenjaar als vanouds. Agribex sluit de reeks af. Alhoewel ‘het landbouwsalon in Brussel’ vooral uitpakt met heel wat indrukwekkende landbouwmechanisatie, wordt het toch een belangrijke rendez-vous voor de hele sector. Benieuwd of onze politici dat ook zo zien...

Edito: Kalenderlandbouw valt nogmaals in het water

De overvloedige regen van de voorbije weken herschiep velden in modderpoelen: een praktijksituatie die ervoor zorgt dat gewassen moeilijk tot niet geoogst geraken. Bovendien kan niet aan andere verplichtingen – zoals het inzaaien van vanggewassen – voldaan worden. Wederom valt het principe van ‘kalenderlandbouw’ in het water.

Meest gelezen

Edito: Europese theorie versus Vlaamse praktijk

De theorie van het Europese politieke beleid botst wel eens met de Vlaamse realiteit. Het is jammer dat het vaak maar blijft botsen en dat oplossingen ver weg liggen. Er gaat zo niet enkel kostbare tijd verloren, maar ook motivatie en kennis.

Edito: Met emotie door een vergrootglas kijken

Naar de landbouwsector wordt vaak met een portie emotie door een vergrootglas gekeken, zoals nu met de glyfosaatsaga. Laten we niet dezelfde fout maken als destijds met de neonicotinoïden.

Edito: Zoek onze driekleur op je verpakking...

Het is bijna niet te geloven, maar meer dan de helft van de Vlamingen kent de herkomst van hun groenten en fruit niet. Zo stelt VLAM bij de lancering van een campagne die oproept om tijdens je aankopen de verpakking te checken. ‘Is het van bij ons?’ – ook voor andere verse producten – is daarbij de ideale reflex.