Startpagina Edito

Edito: Imago van melkproductie weer eens onderuitgehaald

Sinds vorige week worden onze noorderburen weer geconfronteerd met een giftige antizuivelcampagne van een dierenrechtenorganisatie. Tegen zo’n actie opboksen blijft moeilijk. De imagoschade voor de veehouderij is weer gebeurd...

Leestijd : 2 min

De Nederlandse dierenrechtenorganisatie Dier&Recht spoort consumenten aan om te stoppen met zuivelconsumptie. De campagne bestaat uit posters in de publieke ruimte met een waarschuwing op een zuivelpak, vergelijkbaar met de informatie op sigarettenpakjes. De waarschuwingen gaan vooral over het kalverleed dat zuivel veroorzaakt. De ophefmakende billboards staan in de meeste grote steden. Door de confronterende beeldkeuze met kalfjes worden veehouders bij heel wat stedelingen direct en openbaar neergezet als veroorzakers van ernstig dierenleed.

Aangezien de kennis over de dagdagelijkse praktijk op landbouwbedrijven amper gekend is bij de meeste stedelingen, kan zo’n informatie inslaan als een bom. Zij weten immers niet aan welke dierenwelzijnsnormen de veehouderij moet voldoen. Bovendien legt de retail naast deze wettelijke normen dikwijls nog bijkomende eisen – zowel welzijns- als duurzaamheidseisen – op om te kunnen voldoen aan labels die aantrekkelijk zijn voor de afnemer. Voor de consument verandert er meestal weinig, de prijs blijft... laag.

Zelden of nooit ziet de burger de liefde die een veehouder heeft voor zijn dieren. We stelden dit al eerder: wanneer het op een bedrijf fout zit met het dierenwelzijn, dan loopt het ook fout met het boerenwelzijn. De productie is immers enkel optimaal wanneer het dier in optimale conditie is. Heel wat Nederlandse veehouders reageerden dan ook verontwaardigd over de lasterlijke campagne en deelden met trots hun dieren op sociale media met #MelkIsGoedVoorElk. Het is een druppel op een hete plaat, want de imagoschade is weer gebeurd!

De grootste missie van deze dierenorganisatie is weliswaar om te evolueren naar een toekomst waarin plantaardige voeding de norm is. Het is dus niet verwonderlijk dat op de website van de campagne vrijwel onmiddellijk wordt doorverwezen naar plantaardige melk, kaas en yoghurt, maar ook naar boter, feta en ijs. Het blijft trouwens vreemd hoe organisaties die willen mobiliseren om geen melk, kaas en yoghurt meer te consumeren, in hun communicatie nog steeds blijven vasthouden aan deze productnamen met het woordje ‘plantaardig’ ervoor... Schaarste aan een volwaardig alternatief misschien?

Anne Vandenbosch

Lees ook in Edito

Edito: Uit ideologie (verkeerd) handelen

Edito De gelekte voorstellen voor het zevende mestactieplan (MAP 7) zorgden voor de nodige ophef in de media en de landbouwsector. Dat is begrijpelijk als je ziet wat deze laatste overkomt door wat wij ideologie noemen in plaats van rationele kennis.
Meer artikelen bekijken