Startpagina Actueel

Trager rijden in Nederlandse natuurgebieden moet stikstofdeken verminderen

Verlaag de maximumsnelheid op rijkswegen en provinciale wegen die in de buurt liggen van kwetsbare natuurgebieden. Dat is een van de aanbevelingen van de Nederlandse commissie die onder leiding van oud-minister Johan Remkes de stikstofproblematiek onderzoekt.

Leestijd : 1 min

Door een ‘substantiële verlaging’ op een groot deel van het wegennet door te voeren, kan de overheid het ‘stikstofdeken’ verminderen, schrijft het Adviescollege Stikstofproblematiek in een eerste rapport.

Remkes overhandigde het woensdagmiddag aan minister van Landbouw en Natuur Carola Schouten. Een deel lekte eerder uit. Remkes noemt voor de wegen geen vaste snelheidslimiet. Per weg of per gebied moet de overheid bekijken wat het effect van een snelheidsverlaging is voor beschermde Natura 2000-gebieden.

Ook in andere sectoren dringt het Adviescollege aan op ‘drastische maatregelen’. “Van de bouw tot het verkeer en van veehouderijen tot de industrie: overal waar stikstofuitstoot plaatsvindt, moet de uitstoot omlaag”, schrijft het Adviescollege.

De uitstoot is nu zo hoog dat die schadelijk is voor de natuur en de volksgezondheid. Stikstof is in Nederland een heet hangijzer sinds de Raad van State in mei bepaalde dat het systeem waarmee de overheid de uitstoot reguleerde in strijd is met natuurwetgeving. Sindsdien ligt de vergunningverlening voor projecten die leiden tot stikstofuitstoot vrijwel stil. Het gaat om duizenden projecten, van het uitbreiden van veehouderijen tot het verbreden van snelwegen.

Belga

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken