Startpagina Edito

Edito: De stekker uit de conventionele veldspuit

Vorige week maakte Lemken bekend te stoppen met de productie van conventionele veldspuiten. Als redenen worden een onvolwaardige afzet aangehaald en een toenemende discussie over duurzame gewasbescherming. Is het bedrijf angsthaas of visionair?

Leestijd : 2 min

Het bericht van Lemken kwam totaal onverwachts. De Duitse fabrikant had immers tijdens de laatste Agritechnica-beurs begin november 2019 nog het doek onthuld van zijn langverwachte zelfrijder. Qua mediastunt kon het tellen en Lemken wist heel wat aandacht naar zich toe te trekken. Amper enkele maanden later de stekker uit de volledige productie van veldspuiten trekken, komt dan onverwachts aan.

De reden die de fabrikant aanhaalt, kunnen we best plaatsen maar stemt oprecht droevig. Als zo’n wereldwijd opererende fabrikant die alles goed doordacht op orde heeft geen toekomst meer ziet in mechanisatie voor gewasbescherming, krijgen we het toch koud. Maar geheel verrassend is het niet. Ook producenten van gewasbeschermingsmiddelen krijgen het steeds moeilijker om producten op de markt te krijgen en houden. Eigenlijk een droevige evolutie als door toenemende regelgeving, die bovendien lokaal gezien ook stevig versnipperd is, meer en meer producenten en spelers uit de landbouwwereld het voor bekeken houden en de handdoek in de ring gooien. Zijn we straks nog wel in staat onze teelten te beschermen, kunnen we ons afvragen? Met welk middel en met welke machine?

Lemken geeft in zijn persbericht aan volop in te zetten op mechanische onkruidbestrijding. Twee jaar geleden sloeg Lemken deze weg al in met de overname van de Nederlandse schoffelspecialist Steketee. Met mechanische onkruidbestrijding hebben we geen probleem, maar weet goed dat hier de weersomstandigheden ideaal moeten meezitten voor een geslaagd resultaat. Dit is niet ieder voorjaar het geval.

Is Lemken met deze drastische omslag in productaanbod een angsthaas of visionair? Ons inziens toch dit laatste, de onderneming heeft niet ten onrechte de slogan ‘the agrovision company’. Zoals eerder aangehaald weet deze Duitse fabrikant goed waarmee hij bezig is. Plaatsspecifieke (chemische) behandeling gecombineerd met mechanisch schoffelen kan wel eens de piste van de toekomst zijn, op voorwaarde dat een intelligente besturing en adequate cameratechnologie voorhanden is. Die lijkt er in de toekomst zeker te komen.

Het is een mooi voorbeeld van hoe fabrikanten het falende Europese landbouwbeleid ondervangen met een prijsverhoging voor de gebruiker en een dalende rendabiliteit. (zie ook p. 12: bieten en insecticiden) Boerenbond stelde het vorige week nog: Europa is ziende blind en horende doof!

Tim Decoster

Lees ook in Edito

Meer artikelen bekijken