Startpagina Bedrijfsnieuws

Milcobel versterkt positie in mozzarella met overname kaasrasper Kaasbrik

Zuivelcoöperatie Milcobel neemt rasp- en verpakkingsbedrijf Kaasbrik uit het Limburgse Halen over. Met deze overname verstevigt Milcobel haar positie als één van de toonaangevende bedrijven wereldwijd wat betreft de productie, verwerking en vermarkting van mozzarella.

Leestijd : 3 min

De overname past in de strategie van Milcobel om sterker klantgericht te werken en meer toegevoegde waarde te creëren om aldus een betere melkprijs te kunnen realiseren voor haar leden melkveehouders, zo stelt de grootste zuivelcoöperatie van ons land in een persbericht.

Specialist in raspen van mozzarella

Familiebedrijf Kaasbrik, met een 30-tal werknemers, een volume van 10.500 ton kaas en een omzet van 40 miljoen euro, positioneerde zich de afgelopen 30 jaar als specialist met een sterke marktpositie in het raspen van mozzarella. Daarnaast zijn ze ook gespecialiseerd in het raspen, verpakken en vermarkten van andere harde en halfharde kazen (onder andere cheddar, emmental...) voor de professionele markt (B-to-B). Dankzij hun doorgedreven expertise in mozzarella en in maatgerichte & flexibele oplossingen zowel op het vlak van snits, verpakking, formaten, als prijs, kunnen ze diverse oplossingen aanbieden volgens specificaties van de klanten.

Milcobel is al meer dan 20 jaar een referentie in de mozzarella business. Met de overname breidt ook de eigen merkenportefeuille verder uit met de kaasraspmerken Kaasbrik en Pizzaiolo. Kaasbrik heeft klanten in meer dan 20 landen in Europa, Azië, Midden-Oosten en Afrika.

Positie versterken

“Met de overname van Kaasbrik kunnen we onze positie als significante speler op de globale mozzarellamarkt verder versterken. Er is een zeer grote complementariteit tussen Milcobel en Kaasbrik. Mozzarella is een moeilijk en kwalitatief product dat de nodige expertise vereist, en met Kaasbrik hebben we daarin de ideale partner gevonden”, stelt Nils van Dam, CEO van Milcobel, in het persbericht.

Milcobel produceert mozzarella in Langemark. Bij Kaasbrik in Halen zal het raspen gebeuren.
Milcobel produceert mozzarella in Langemark. Bij Kaasbrik in Halen zal het raspen gebeuren. - Foto: Marcel Van Coile

Johan De Turck, voorzitter van de raad van bestuur van Kaasbrik, bevestigt: “Ik ben verheugd dat Kaasbrik in handen komt van een sterk Belgisch bedrijf met dezelfde waarden. Bovendien is de verankering in Limburg verzekerd. Ik ben ontzettend trots op wat we met ons team de afgelopen jaren gerealiseerd hebben.”

Karlien De Turck, dochter van Johan, blijft CEO en zal het internationaal groeitraject verder leiden: “Wij verzekeren op deze manier de aanvoer van zeer kwalitatieve mozzarella, door één van de meest toonaangevende spelers in het mozzarellalandschap. De familie is ervan overtuigd dat de 2 bedrijven samen veel sterker staan en mooie zaken gaan verwezenlijken.”

Het Milcobel-Kaasbrik management met v.l.n.r. Nils van Dam (CEO milcobel), Pierre Stevens (CFO Milcobel), Johan De Turck (voorzitter rvb Kaasbrik), Karlien De Turck (CEO Kaasbrik) en Francis Relaes (managing director Dairy Premium Ingredients).
Het Milcobel-Kaasbrik management met v.l.n.r. Nils van Dam (CEO milcobel), Pierre Stevens (CFO Milcobel), Johan De Turck (voorzitter rvb Kaasbrik), Karlien De Turck (CEO Kaasbrik) en Francis Relaes (managing director Dairy Premium Ingredients). - Foto: Milcobel

Aparte productie-unit

Milcobel neemt het personeel van Kaasbrik integraal over en zal Halen als een aparte productie-unit behouden. Deze operationele activiteit wordt geïntegreerd in de Dairy Premium Ingredients business. Francis Relaes, Managing Director van de Dairy Premium Ingredients business van Milcobel, is dan ook erg tevreden met deze belangrijke ontwikkeling: “Deze acquisitie sluit perfect aan bij de strategische plannen die we vorig jaar in onze business unit vastlegden. Via Kaasbrik kunnen we onze service graad en klantgerichtheid verder optimaliseren. Op exportmarkten bieden zich interessante synergiën aan. Onder andere ook in Azië, waar mozzarellaconsumptie in de lift zit en waar Milcobel de voorbije jaren reeds een sterke marktpositie heeft opgebouwd.”

AV

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Meer artikelen bekijken