Patatjes... verrassend lekker voor oud én jong!

Pizza met aardappelen en blauwe kaas, toont aan dat aardappelen minder traditioneel zijn dan we wel denken.
Pizza met aardappelen en blauwe kaas, toont aan dat aardappelen minder traditioneel zijn dan we wel denken. - Foto: VLAM

Met de vakbeurs Interpom in Kortrijk staat de aardappel – van de teelt tot op ons bord – weer helemaal in de kijker. Als klein land zijn we wel knap bezig in deze sector. Jaarlijks wordt er hier zo’n 5 miljoen ton aardappelen op 100.000 ha geteeld. In een topjaar wordt dankzij de uitstekende stielkennis van onze telers tot 70 ton/ha gehaald, dat is zowat de hoogste opbrengst ter wereld. De aardappeltelers kunnen in onze regio dan ook rekenen op doorgedreven onderzoek naar de beste rassen, op gespecialiseerd advies en op ingenieuze machinebouwers. Onze telers zijn niet alleen uitstekende en efficiënte producenten, de bewaring van hun knollen verloopt ook tot in de puntjes en dit ondanks alsmaar moeilijkere omstandigheden zoals het wegvallen van vertrouwde producten.

Ook de aardappelverwerkende bedrijven in onze regio zijn wereldspelers. Zo’n 60% van de productie wordt verwerkt tot diepgevroren frieten, kroketten, puree, en allerlei aardappelspecialiteiten. En zo gaan onze patatjes naar alle uithoeken van de wereld. Maar hoe goed doen ze het vandaag nog in onze eigen keuken?

Op het eerste gezicht lijken de cijfers geruststellend. Volgens recente gegevens van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) blijven aardappelen immers dé maaltijdbegeleider bij uitstek in Vlaanderen. Bijna de helft van de Vlamingen eet 4 of meer keer per week aardappelen (exclusief friet) en bij 86% komen ze minstens 1 keer per week op het bord.

De consumptiecijfers tonen echter aan dat de verbruiksfrequentie, zeker bij de jongere generatie (18-34-jarigen), daalt. Dat heeft zijn redenen volgens VLAM. Jongeren eten gemiddeld minder vaak zelf bereide maaltijden thuis, ze opteren minder vaak voor traditionele maaltijden en ze willen minder lang in de keuken staan. Bovendien vinden jongeren aardappelen minder variatierijk en vrij arbeids- en tijdsintensief. Dat zijn jammer genoeg veel ‘minders’ op een rij...

Volgens VLAM klopt dat traditionele beeld over aardappelen echter helemaal niet met de werkelijke troeven van dit veelzijdige product. De nieuwe najaarscampagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’ en de website aardappel.be moeten daarom vooral de millennials opnieuw warm maken voor aardappelen door hen te inspireren met verrassende recepten. Zo kan iedereen met onze ‘schatjes van patatjes’, een Belgische topproduct, ook in zijn eigen keuken topspeler worden.

Anne Vandenbosch

Meest recent

Meest recent