Filip Fontaine: “Van bij ons is onze beste verzekeringspolis”

Filip Fontaine: “Van bij ons is onze beste verzekeringspolis”

Hoe heb je 2021 beleefd?

Het is moeilijk om platgetreden paden te vermijden als we naar 2021 kijken. We hadden er meer van verwacht. Zo eenvoudig zou je het kunnen samenvatten. We hadden betere prijzen, meer duidelijkheid, meer zekerheid, en meer exportmogelijkheden verwacht en misschien ook wel meer vrijheid, meer mogelijkheden om te reizen, meer kans om mekaar te zien en meer kans om zaken te doen.

Het was verbluffend, hoe snel de consument na de lockdown verviel in oude gewoontes of gewoon teruggreep naar oude gewoontes... thuisverbruik, voedingspatronen, winkelgedrag, het was allemaal weer snel back to normal (lees: voor covid). Dit is in wezen niet zo erg, ware het niet dat de landbouwers, de voedselproducenten, ook snel opnieuw een twijfelachtige rol kregen. Zo snel als men zich het belang realiseerde van eigen voedsel, zo snel vergat men dat weer. De hashtag #foodheroes kreeg een zuur smaakje.

Dat her en der de crisis gemeen toesloeg, hoeft geen betoog. De varkenssector bijvoorbeeld kreeg covideffecten, exportbelemmeringen omwille van Afrikaanse varkenspest én stijgende grondstofprijzen ineens geserveerd. Deze drie dingen hebben niks met mekaar te maken, maar samen vormen ze een dodelijke cocktail. Ook die sector is echter strijdvaardig, herorganiseert zich en wapent zich.

Wat hoop je voor 2022?

Toch blijft er een mooie toekomst voor ons voedselsysteem. We blijven de beste producent van voedsel. Sommigen kunnen zich met ons meten, niemand doet beter. We bestrijken het hele gamma, externe kwaliteit (the looks), interne kwaliteit, food safety, efficiëntie (low cost) en duurzaamheid (sustainability).

Wat was ik vergeten? Lekker! Want voedsel steken we in onze mond. En dan –dat voelen we allemaal zonder studies aan – is enkel het beste goed genoeg. Het beste van bij ons, want van bij ons is de beste verzekeringspolis die er is. De beste landbouwers, tuinders en vissers en de beste producten, dat vinden we al jaren evident. Daar ligt onze raison d’être en dus onze toekomst.

VLAM heeft als taak om deze boodschap te verspreiden. Ik wens eenieder dan ook een hoopvol 2022!

AV

Meest recent

Meest recent