Startpagina Bedrijfsnieuws

Nieuwe Stage V-serie smalspoortractoren

Deutz-Fahr vernieuwt zijn 5DF/DS/DV smalspoortractoren, tot Stage V-uitvoering. Door de motorupdate werden ze krachtiger en zuiniger. Hiernaast is er een nieuwe cabine.

Leestijd : 4 min

De voornoemde modellen hebben maximale breedtes van 1.166 mm tot 1.671 mm.

Farmotion

De drie- en viercilindermotoren Farmotion 35 en Farmotion 45 waarmee de 5DF/DS/DV-serie is uitgerust, voldoen nu aan de uitlaatgasvoorschriften van stage V en zijn niet alleen zuiniger dan hun voorgangers, maar ook krachtiger. Zo biedt het topmodel een maximumvermogen van 116 pk.

Deze nieuwe motoren zijn voorzien van geavanceerde oplossingen, zoals een elektronisch geregelde viscoventilator, hydraulische klepstoters en een PowerCore-luchtfilter.

Naleving van de strenge emissienormen van fase V wordt bereikt met een compact en onderhoudsvrij uitlaatgasnabehandelingspakket dat bestaat uit een elektronisch geregeld extern, gekoeld EGR-circuit, een DOC (dieseloxidatiekatalysator), een SCR en een passieve DPF die geen speciale regeneratiecycli nodig heeft door extra brandstof in de uitlaatgassen te injecteren. Dit alles is bereikt zonder de totale afmetingen van de krachtbron te vergroten ten opzichte van de eerdere versies die aan fase III B voldeden, met behoud van dezelfde taps toelopende en aflopende motorkap.

Nieuwe cabine

De nieuwe cabines van de 5DF/DS/DV Stage V-serie zijn ontwikkeld als geconcentreerde pakketten van geavanceerde technologische oplossingen en ergonomie. Ze bieden een hoog comfortniveau voor een gespecialiseerde trekker. Alle versies zijn geveerd met het innovatieve Hydro Silent-Block veersysteem. Het cabineframe is verkrijgbaar in 3 versies, alle met een overzichtelijke structuur met 4 stijlen, met een volledig vlakke vloer en een in hoogte en hoek verstelbaar stuurwiel.

Ook het dashboard is nu samen met het stuurwiel verstelbaar voor meer bedieningscomfort. Het nieuwe dak met te openen ruit verbetert het zicht naar boven, zowel voor als achter de trekker.

Volledig geïntegreerd in het dak is het nieuwe beschikbare filtratiesysteem van categorie 4, dat de bestuurder bescherming biedt bij het toepassen van gewasbeschermingsmiddelen. Andere opties voor de nieuwe 5DF/DS/DV Stage V-serie zijn onder meer telescopisch verstelbare achteruitkijkspiegels, een Bluetooth-radio, smartphonehouders en een krachtig LED-werk- en wegverlichtingspakket.

Bij de vernieuwingen hoort ook een nieuwe cabine.
Bij de vernieuwingen hoort ook een nieuwe cabine. - Foto: Deutz-Fahr

Transmissie

De beschikbare transmissies variëren van een mechanische versie met 12+12 versnellingen tot een transmissie met 45+45 versnellingen en 3-traps Powershift, die ook is voorzien van een elektrohydraulische omkeerschakeling met SenseClutch, een door de gebruiker instelbare respons op het omkeren van de rijrichting, de Stop&Go-functie en de ComfortClutch, een oplossing die het comfort nog verder verhoogt door de bestuurder te laten schakelen met een eenvoudige druk op een knop op de versnellingshendel. De versies met 5 versnellingen zijn geschikt voor een maximale rijsnelheid van 40 km/u bij een zuinig motortoerental.

Hydrauliek

Deutz-Fahr heeft de nieuwe 5DF/DS/DV-serie uitgerust met een sterk hydraulisch aanbod met een uitgebreide keuze aan mogelijkheden. De pompen voor de hefinrichting(en) en hydrauliekventielen leveren een maximale opbrengst van 68 l/min, terwijl alle trekkers standaard zijn uitgerust met een afzonderlijk hydraulisch circuit dat uitsluitend olie levert aan het stuursysteem en de hulpvoorzieningen.

Dit secundaire circuit is uitgerust met een eigen onafhankelijke pomp met een capaciteit van maximaal 40 l/min, waardoor een naadloos soepele stuurbeweging wordt gegarandeerd, zelfs met de motor op stationair toerental en bij gelijktijdig gebruik van de hefinrichting en/of de verdelers.

Twee hydraulische ventielen aan de achterzijde met doorstroomregeling en drukloze retour zijn standaard, terwijl er tot 5 hydrauliekventielen achter beschikbaar zijn, afhankelijk van de gekozen optionele configuratie. Al deze ventielen kunnen worden gedupliceerd naar in het midden gemonteerde ventielen met doorstroomregeling die vanuit de cabine kunnen worden afgesteld. De elektronisch gestuurde hefinrichting achteraan heeft een maximumcapaciteit op 5DF-modellen van 3.130 kg (2.600 kg op 5DS- en 5DV-versies), die als optie kan worden verhoogd tot 3.940 kg.

Vooras

Als alternatief voor de pendelende vooras zijn de nieuwe 5DF, DS en DV ook leverbaar met een adaptief hydropneumatisch onafhankelijk veersysteem voor de vooras, dat zorgt voor een geoptimaliseerde demping in relatie tot de voertuigsnelheid en de stuurhoek om in alle omstandigheden een comfort en stabiliteit te garanderen.

De actieve software voor de regeling van de voorwielophanging omvat standaard de Anti-dive en Anti-roll functies. Anti-dive gaat plotselinge compressie van de voorwielophanging tijdens het remmen tegen om de remafstand te verkorten, terwijl Anti-roll de demperstijfheid automatisch aanpast in bochten, waarbij de ophanging van het buitenste wiel wordt verstijfd om de trekker in de juiste balans te houden, de stabiliteit en de grip te verbeteren en de rolneiging drastisch te beperken.

Om de tractie te maximaliseren, brengt DTC het koppel dat op de vooras wordt overgebracht automatisch over naar het wiel met de meeste grip. Vierwielremmen en elektrohydraulisch ingeschakelde differentieelsloten en 4WD zijn standaard, terwijl de SDD-functie, die manoeuvreren sneller en minder inspannend maakt door het aantal stuurwielomwentelingen dat nodig is om te sturen te halveren, als optie verkrijgbaar is.

Deutz-Fahr, TD

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken