Startpagina Bedrijfsnieuws

75-jarige Steyr innoveert volop

Midden maart werd de 75ste verjaardag van het Oostenrijkse tractormerk Steyr gevierd. Dat gebeurde omwille van de coronacrisis helaas nog steeds digitaal.

Leestijd : 3 min

Driekwart eeuw is het geleden sinds de eerste Steyr-tractor werd gebouwd in 1947. Dat was het iconische type 180. Steyr is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de CNH Industrial groep.

De eerste Steyr-tractor had nog een groene kleur, in 1966 evolueerde dit naar de kenmerkende rood-witte kleuren zoals we de tractoren vandaag kennen. Oorspronkelijk werden de Steyr- tractoren gebouwd in de gelijknamige Oostenrijkse stad Steyr. Acht jaar later verhuisde de productie een goede 25 km noordelijker naar Sankt Valentin. Dat is tot op de dag van vandaag de Europese uitvalsbasis voor Case IH en Steyr, dat meer dan 600 medewerkers heeft. In 1996 nam Case Corporation, de moedermaatschappij van Case IH, immers de landbouwdivisie van Steyr over.

De Steyr 180 was het eerste model dat 75 jaar geleden gebouwd werd in Oostenrijk.
De Steyr 180 was het eerste model dat 75 jaar geleden gebouwd werd in Oostenrijk. - Foto: TD

CVT en Konzept

Een heel belangrijke mijlpaal uit de Steyr-geschiedenis is de introductie van de continu variabele transmissie (CVT) in 1999. Twintig jaar later, tijdens Agritechnica in 2019, liet het zijn innovatief karakter nog eens zien met de presentatie van de Steyr Konzept-tractor. Dat is een futuristisch ogende tractor die innovatieve technologieën aan boord heeft om milieuvriendelijk, maar tegelijk efficiënt en functioneel te zijn.

Het hart van dit concept wordt gevormd door een modulaire hybride elektrische aandrijving, die een verbrandingsmotor, generator en verschillende afzonderlijke regelbare elektromotoren combineert om energie te leveren waar deze nodig is.

Hybrid Drivetrain Konzept

Dit jaar wordt het ‘Konzept’ uit 2019 opgevolgd door het Hybrid Drivetrain Konzept. De focus bij dit project ligt op de verdere doorontwikkeling van de aandrijflijn die bestaat uit diesel-elektrische hybridetechnologie.

Voor dit nieuwe concept lag de focus op het potentieel van elektrische aandrijfsystemen om een lichtgewicht tractor te hebben, met toch een hoog vermogen.

Voordelen

Vooreerst zou deze technologie voordelen leveren met betrekking tot brandstofverbruik. Dat zou met zo’n 8% dalen. Hiernaast is er een 25% snellere acceleratie door de supercondensator-technologie. Deze voert het vermogen op als de vermogensvraag stijgt. Bij aftakaswerk in het veld worden zo piekbelastingen opgevangen, bij wegtransport trekt de tractor sneller op.

Een supercondensator is een condensator met uitzonderlijk hoge capaciteit die elektrische energie opslaat en afgeeft. Het is geen batterij, maar je kan de werking hiermee vergelijken.

Steyr-tractoren met de nieuwe hybride aandrijflijn kunnen op de weg de terugkeer naar de maximale snelheid, zoals die er was voor de vertraging omwille van een kruispunt of rotonde, vereenvoudigen en kunnen deze sneller bereiken door het elektrische aandrijfsysteem. Deze supercondensatortechnologie draagt ook bij aan het behouden van de maximale snelheid bij het berg-op rijden.

Het ’Hybrid Drive Konzept’ van Steyr maakt gebruik van diesel en elektrische  aandrijfmogelijkheden.
Het ’Hybrid Drive Konzept’ van Steyr maakt gebruik van diesel en elektrische aandrijfmogelijkheden. - Beeld: Steyr

Vermogen overdragen

De elektrische aandrijflijn zorgt voor een kleinere draaicirkel, doordat ze de voorwielen versneld doen draaien. Hierdoor trekken de voorwielen de tractor mee door de bocht. Dat is vooral handig bij het keren op de kopakker. De draaicirkel zou volgens Steyr ongeveer 1,50 m kleiner zijn dan bij conventionele tractoren met dezelfde wielbasis en banden.

Het is mogelijk om het benodigde koppel naar de voor- en achteras te sturen op een intelligente manier voor de hoogste trekkracht. De wielslip van de vooras wordt door de variabele on demand vierwielaandrijving geminimaliseerd ten opzichte van een conventionele tractor.

De hybride aandrijflijn beschikt ook over een remvertrager. Bij het bergafwaarts rijden kan een constante snelheid aangehouden worden. De noodzaak tot remmen wordt verlaagd, zelfs in combinatie met een beladen aanhanger. Dit levert dan weer het voordeel op dat de remmen minder slijtage vertonen en dat de veiligheid verhoogt. De remvertrager wordt gebruikt om de supercondensatoren op te laden.

Werktuigen aandrijven

Het hybride aandrijfconcept heeft hoogspanningsstopcontacten aan de voor- en achterzijde, waardoor vermogen naar een werktuig kan overgedragen worden. Tijdens de online persvoorstelling van het Hybrid Drivetrain Konzept haalde Steyr het voorbeeld aan om een ploegwiel elektrisch te gaan aandrijven. De combinatie van tractor met machine krijgt hierdoor meer trekkracht en er kunnen lichtere tractoren voor het werktuig worden gebruikt of net grotere werktuigen bij hetzelfde tractorvermogen.

Tot slot benadrukt Steyr dat het zijn Hybrid Konzept in de toekomst op landbouwbeurzen laat zien, maar dat het nog maar een conceptstudie is die niet zelf in productie wordt genomen. Wel is het mogelijk dat enkele van de ideeën uit het concept in de toekomst worden geïntroduceerd.

Tim Decoster

Lees ook in Bedrijfsnieuws

Milcobel kondigt reorganisatie aan

Bedrijfsnieuws Op een Bijzondere Ondernemingsraad kondigde zuivelcoöperatie Milcobel de intentie aan om haar organisatie de komende maanden te hervormen om het bedrijf efficiënter en weerbaarder te maken voor de toekomst.
Meer artikelen bekijken