Startpagina Actueel

Digitale procedure vereenvoudigt mestvervoer

Het vervoeren van mest impliceert een aantal administratieve neventaken en lasten. Sinds zowat een jaar hebben mestvervoerders en landbouwers de mogelijkheid om de administratieve procedure die voor mestvervoer vereist is, langs digitale weg te voeren.

Leestijd : 2 min

Vlaams parlementslid Stijn De Roo (cd&v) ziet in het advies van voorstellen tot administratieve vereenvoudiging van de Hoge Raad voor Zelfstandigen en KMO’s (HRZKMO) van december van vorig jaar een aantal specifieke suggesties die moeten leiden tot eenvoudigere procedures en tot het verminderen van administratieve lasten. Ook het mestvervoer komt hier aan bod.

Documenten op papier

Mestvervoer wordt geregistreerd via AGR-GPS. Er moeten nog telkens mestafzetdocumenten (MAD’s) op papier in drievoud worden afgedrukt en door alle partijen (aanbieder, afnemer en voerder) worden ondertekend. Deze documenten moeten bezorgd worden via mail of post.

Alle partijen kunnen die informatie ook meteen via hun e-loket meteen raadplegen. De meesten houden de MAD’s niet bij of klasseren ze meteen.

Volgens Vlaams minister Zuhal Demir (N-VA) wordt niet alle mestvervoer geregistreerd via AGR-GPS. De mestwetgeving voorziet in een aantal uitzonderingen op deze regel. Daardoor valt ongeveer de helft van de vervoerde mest onder de AGR-GPS verplichting met het gebruik van mestafzetdocumenten. In deze gevallen legt Vlarem op dat er binnen de 60 dagen een MAD moet zijn dat alle partijen getekend hebben ter bevestiging. Iedere partij moet beschikken over een kopie van dit document.

Wijzigingsdocument

Als er een MAD verkeerd werd opgemaakt, moet er een wijzigingsdocument worden ingevuld. De 3 partijen moeten dit document ondertekenen en doormailen. Vervolgens moet men wachten totdat de VLM dit gewijzigd heeft in het e-loket. Volgens De Roo is dit een trage manier van werken die veel tijd verspilt en die niet meer van deze tijd is. Hij vindt dat men wijzigingen onmiddellijk zelf in het e-loket zou moeten kunnen doorvoeren op een manier waarbij alle partijen zien wie welke wijziging wanneer uitgevoerd heeft.

Minister Demir verduidelijkt dat het van belang is dat alle partijen akkoord gaan met de wijzigingen zoals vermeld op het wijzigingsdocument. De aangepaste gegevens worden gebruikt in verdere berekeningen.

De minister benadrukt dat iedere partij via de beveiligde toegang van het Mestbankloket momenteel al het MAD digitaal kan goedkeuren. De Mestbank aanvaardt deze werkwijze als alle partijen digitaal werken. Een mix van een schriftelijke en een digitale goedkeuring wordt niet aanvaard.

Als alle partijen digitaal werken, is het niet meer nodig om een MAD af te drukken. Tijdens de transportcontrole volstaat het om het document en de goedkeuringen op een digitale drager te tonen.

Ook een wijziging van een MAD aanvragen kan volledig via het Mestbankloket. Eén partij initieert de wijziging, waarna de andere partijen deze digitaal kunnen bevestigen. Van zodra alle partijen die bevestiging onderschrijven, wordt de wijziging doorgevoerd.

Fons Jacobs

Lees ook in Actueel

Meer artikelen bekijken