‘De mooiste boodschap is biologisch, da’s eigenlijk heel logisch’

‘De mooiste boodschap is biologisch, da’s eigenlijk heel logisch’

Biologisch is volgens BioForum een smaakvolle, logische keuze die leidt tot gezonde bodems, meer dierenwelzijn en een stabiel klimaat. Steeds meer Vlamingen kopen daarom bio en herkennen ook het EU-biologisch label. Door kleine aanpassingen in hun koopgedrag in de supermarkt kunnen mensen laten zien wat voor wereld zij willen. Dat is het uitgangspunt voor de campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ die BioForum en Bionext, de sectororganisaties voor bio in België en Nederland, samen zullen uitbrengen.

Een verschil maken

Het biolabel staat voor een alomvattende aanpak om landbouw en voedselproductie op alle aspecten van mens, dier en milieu in balans te brengen. Door als consument vaker te kiezen voor biologisch, help je de wereld op al deze fronten verder. Kiezen voor biologisch is dus een lekkere en makkelijke manier om dagelijks een positief verschil te maken. Om het belang van de biologische landbouw en voeding in de kijker te zetten, riep Europa 23 september uit als EU Organic Day.

Als we de klimaatdoelstellingen willen halen, zal ook de landbouw zich moeten aanpassen. Dat beseft ook Europa. De Green Deal ziet hier een belangrijke rol weggelegd voor de biologische landbouw. Zo’n speciale Europese dag helpt om de bewustwording rond bio te verhogen. “Het biologisch systeem biedt heel wat bewezen milieuvoordelen voor het afremmen van de klimaatverandering, het voorzien van schone lucht en schoon water, het zorgen voor gezonde bodems of het herstellen van de biodiversiteit.”

Positieve duwtjes op de winkelvloer

Om mensen tijdens het winkelen een duwtje in de goede richting te geven, zal een groot deel van de campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ zich afspelen op en rondom de winkelvloer: “Eind oktober zijn de eerste acties gepland in 3 hypermarkten van Carrefour. We organiseren er proeverijen met biologische appelen en zullen de klanten door subtiele aanpassingen in de winkel ook stimuleren om bio in hun winkelmandje te leggen. Hopelijk zullen de andere retailers de komende jaren hun voorbeeld volgen,” vertelt Lieve Vercauteren, directeur van BioForum.

“Waarom we voor deze campagne samenwerken met supermarkten? Zij zijn van groot belang voor de verkoop van biologische producten. In België was de klassieke supermarkt het afgelopen jaar goed voor 59% van de totale biologische omzet (GFK Belgium). We tonen ook hoe mensen bio in de winkel makkelijk kunnen herkennen. Het Europees biologisch keurmerk (het groene ‘blaadje’), nu 10 jaar oud, voldoet aan strenge milieuen dierenwelzijnsregels die grondig worden gecontroleerd. Dankzij deze onafhankelijke biocontroles wordt bio (h)erkend en vertrouwd. Iedereen kan heel gemakkelijk iets bijzonders betekenen voor de wereld. Door wat vaker te kiezen voor biologisch, net als steeds meer andere bewuste eters. Als iedereen iets kleins doet, kunnen we samen veel bereiken. Dan zijn we allemaal 'part of the solution'.”

De mooiste boodschap voor de toekomst

“Bio is de mooiste boodschap voor je gezin, de planeet, de dieren, de toekomst… Al 50 jaar timmert de biologische beweging aan een voedselsysteem gebaseerd op 4 basiswaarden: ecologie, zorg, gezondheid en billijkheid. Als het gaat om de maatschappelijke uitdagingen van vandaag, dan biedt het biologisch systeem heel wat bewezen milieuvoordelen voor het afremmen van de klimaatverandering, het voorzien van schone lucht en schoon water, het zorgen voor gezonde bodems of het herstellen van de biodiversiteit. Natuurlijk kunnen we hierin als sector nog verder groeien, maar op al deze thema’s vormt bio een onderdeel van de oplossing en niet van het probleem. ”

Kleine stapjes maken het verschil

“We tonen tijdens de campagne dat het niet 100% bio (of niet) hoeft te zijn, maar dat ook kleine stapjes al een verschil maken. De ene keer kies je voor bio-spinazie en bioaardappeltjes voor een heerlijke spinaziepuree en de volgende keer voor een heerlijke bio-appelsap in de ochtend. Iedereen kan heel gemakkelijk iets bijzonders betekenen voor de wereld. Door wat vaker te kiezen voor biologisch, net als steeds meer andere bewuste eters. Als iedereen iets kleins doet, kunnen we samen veel bereiken. Dan zijn we allemaal 'part of the solution'.”

Meer weten over bio? Check demooisteboodschapisbio.be

Bioforum

Meest recent

Meest recent